تبیینی فلسفی از فرآیند تربیت معلم و خصوصیات آن با رویکرد اسلامی وایرانی
کد مقاله : 1579-PHTEZN
نویسندگان
علیرضا صادق زاده قمصری *
چکیده مقاله
چنانچه می دانیم با وجود اذعان همه سیاستگزاران ومدیران ارشد نظام های تربیت مدرسه ای در دنیای معاصر نسبت به جایگاه ونقش فرآیند تربیت معلم دراصلاح و اعتلای کیفیت تربیت مدرسه ای در همه سطوح،متاسفانه تحلیل های بعضا ساده اندیشانه ودر برخی موارد تلقی های متعارضی از ماهیت این فرآیند پیچیده وابعاد و مولفه های آن وجود دارد که ضرورت کاوش فلسفی در باره چیستی، چرایی و چگونگی تربیت معلم را در شرایط فعلی نظام های تربیت مدرسه ای دنیای معاصر و با ملاحظه چالش های پیش روی این بخش غیرقابل انکار از نظام های تربیت مدرسه ای والبته متناسب با اقتضائات هر زیست بوم آشکار می سازد.لذا این مقاله به تبیینی فلسفی از چیستی ،چرایی و چگونگی فرآیند تربیت معلم در زیست بوم جمهوری اسلامی ایران با رویکرد اسلامی وایرانی می پردازد و با ملاحظه تناسب آشکار اهم مفاهیم وگزاره های مندرج در مجموعه مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت مدرسه ای کشورما با رویکرد اسلامی وایرانی در صدد است تا تبیین فلسفی مدنظر از فلسفه فرآیند تربیت معلم رابا این ملاحظه خاص صرفا با تکیه برمفاهیم وگزاره های مجموعه مبانی نظری طرح تحول بنیادین انجام دهد. بنابر این مساله پیش روی این بحث را می توان اینگونه بیان نمود :با توجه به اهم مفاهیم و مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت مدرسه ای جمهوری اسلامی ایران می توان چگونه تبیین فلسفی مناسبی ازچیستی ،چرایی وچگونگی فرآیند تربیت معلم در دنیای معاصر را در قالبی متناسب با زیست بوم اسلامی وایرانی ارائه نمود ؟
کلیدواژه ها
تبیینی فلسفی، تربیت معلم ، رویکرد اسلامی وایرانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی