محورهای همایش
محور اول: مفاهیم بنیادی و رویکردها در فلسفه تربیت معلم
- تحلیل های مفهومی در مورد رابطه فلسفه و تربیت معلم
- چیستی هویت معلمی
- فلسفه یادگیری
- فلسفه تدریس
- رویکردها/مکاتب فلسفی و الگوهای تربیت معلم
- بررسی تطبیقی فلسفه تربیت معلم در نظام های آموزش و پرورش
- نگاه های تاریخی-فلسفی به تربیت معلم
- مبانی و ابعاد آموزش فلسفه به کودکان در تربیت معلم
- مضامین فلسفی اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مرتبط با تربیت معلم
محور دوم : ترسیم چشم انداز مطلوب در تربیت معلم
- انتظارات از تربیت معلم در بستر فرهنگ دانشگاهی
- چشم اندازها و چالش های فلسفی پیش رو در تربیت معلم
- فلسفه هوش مصنوعی و تحولات آینده در تربیت معلم
- عدالت آموزشی و نقش معلم و تربیت معلم در آن
- صلاحیت های حرفه ای معلمی (دانشی- بینشی، منشی-اخلاقی و عملی- مهارتی)
- جایگاه پژوهش در تربیت معلم آینده
محورسوم : فلسفه برنامه درسی در تربیت معلم
- جایگاه درس فلسفه تعلیم و تربیت و محتوای آن در تربیت معلم
- فلسفه علوم طبیعی و نقش آن در آموزش درس علوم
- فلسفه علوم انسانی و نقش آن در آموزش علوم انسانی
- فلسفه هنر و نقش آن در آموزش هنر و ادبیات
- فلسفه ریاضیات و نقش آن در آموزش ریاضیات
- فلسفه تاریخ و نقش آن در آموزش تاریخ
- فلسفه فناوری و نقش آن در آموزش فناوری و رسانه های آموزشی
- فلسفه زبان و نقش آن در آموزش زبان (زبان مادری و زبان دوم) و تحلیل مشکلات زبان آموزی
- نقد وارزیابی مبانی برنامه «طراحی کلان برنامه درسی تربیت معلم»
- نقد وارزیابی مبانی نظام نامه جامع فرهنگی- تربیتی تربیت معلم
- تبیین و ارزیابی وضعیت موجود برنامه های درسی آموزش و پرورش از جهت پیش فرض های فلسفی آنها
- تحلیل مبانی و ابعاد مشکلات نگرشی و انگیزشی دانش آموزان با نظر به چالش های اجتماعی