وجه آینه ای روایت و بکارگیری آن در تجربه «دیگری» در رابطه تربیتی: طرحی برای تربیت همدلانه معلم |
کد مقاله : 1578-PHTEZN |
نویسندگان |
نرگس سجادیه * دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
یکی از مسایل مفهومی مهم در جریان معلمی، مساله «دیگری» است. دیگری و درک وی، محور تربیت و سنگ بنای تعامل تربیتی است و بدون فهم آن، تربیت امکان پدیر نخواهد بود. درعین حال، برای تربیت معلم در موضوع فهم «دیگری» و زاویه نگاه وی، نمی توان او را درگیر ادبیات دشوار فلسفی و بحث های انتزاعی کرد و باید از آنها پرهیز داشت. این پرهیز از سه زاویه دشواری ادبیات فلسفی و احتمال تبدیل مساله «دیگری» از امری وجودی به امری قضیه ای، در هم تنیدگی نظر و عمل در موضوع تربیت و نیز پیچیدگی عمل تربیتی قابل توجه است. اما در دیگر سو، روایت با دو ویژگی بازنمایی و رویدادی بودن، قابلیت برقراری ارتباط وجودی با افراد و از جمله معلمان را داراست. رویدادها در روایت، انسانی اند، لاجرم باید بر دوش شخصیت ها پیش برده شوند. علاوه بر شخصیت، زاویه نگاه، یکی از عناصر مهم روایت است. زاویه نگاه، این امکان را به ما می بخشد تا بتوانیم بین شخصیت ها جابجا شویم واقعیت و رویدادها را از منظرهای مختلف بنگریم. این ویژگی روایت منجر به بازی کتم و کشف در روایت می شود. در نوشتار حاضر تلاش شده تا با استفاده از این وجه آینه ای، طرحی برای موضوع تربیت معلم همدلانه و درک «دیگری» نوسط معلمان صورت بندی شود. |
کلیدواژه ها |
تعامل، دیگری، روایت، شخصیت، زاویه نگاه، وجه آینه ای، تربیت معلم، همدلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |