تبیین مفهوم عاملیت در دوران کودکی و اشارات تربیتی آن برای مربیان کودکستانها
کد مقاله : 1576-PHTEZN
نویسندگان
معصومه کیانی *
عضو هیات علمی
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تبیین مفهوم عاملیت در دوران کودکی و اشارات تربیتی آن برای مربیان کودکستانها انجام شد. برای این منظور، از روش توصیفی-تحلیلی و تحلیلی-استنباطی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که مفهوم عاملیت از منظرهای مختلف فلسفی، جامعه‌شناختی، و روانشناسی دارای معانی متفاوت است. علاوه بر این، عاملیت در دوران کودکی با مفهوم عاملیت در بزرگسالی، متفاوت است. نیز مفهوم عاملیت در کودکی با طیفی از ویژگی‌ها نظیر؛ «آزادی»، «متفکر»، «انجام دهنده»، «مشارکت کننده» بودن مشخص شد. نیز به شنیدن صدای کودک با روش‌های مختلف توسط مربیان، ادراک چشم انداز آنان به محتوا و محیط به‌عنوان پیش‌نیاز یادگیری، اولویت تجربه زیسته کودکان و مشارکت آنان در امور مربوط به خود و تأثیرگذار بر زندگی‌شان، همکاری با مربی و معلم در فرایند تربیت مانند؛ فرایند یاددهی-یادگیری، ارزشیابی، تنظیم و طراحی محیط آموزشی جهت تقویت و پرورش ظرفیت عاملیت کودکان تأکید شد.
واژگان کلیدی: عاملیت در دوران کودکی، مربیان کودکستانها، اوان کودکی
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: عاملیت در دوران کودکی، مربیان کودکستانها، اوان کودکی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی