تحول در بنیانهای تربیت معلم در ایران در دهه های 3013 و 40 13شمسی |
کد مقاله : 1575-PHTEZN |
نویسندگان |
شهین ایروانی * تهران |
چکیده مقاله |
مرور تاریخ دانشسرا و دانشگاه در ایران، روندی نزولی در جایگاه تربیت معلم و نهاد تربیت معلم را در طول دهه های 1330 و 1340 شمسی نمودار می سازد. نزولی که هرگز مجال صعود نیافت. و پس از پیروزی انقلاب نیز جبران نشد. شواهد این ادعا آنجاست که وقتی جایگاه و رتبه دارالمعلمین عالی و اساتیدش را از زمان تاسیس در 1307 تا محدوده دهه 40 بررسی و آن را با شرایط پس از آن مقایسه می کنیم، شاهد نوعی درهم شکستگی در این نهاد هستیم. این مقاله در پی بررسی بنیانها و جایگاه نهاد تربیت معلم در ایران و عواملی است که موجب فروکاهش این جایگاه شد. مرور تاریخی حاکی از آن است که در این باره، تاسیس دانشگاه تهران و روند تعاملی اش با دانشسرا، حضور آمریکایی ها از اواخر دهه 1320 در سازمان برنامه و رویکردشان در برنامه های توسعه تدوینی آنها در دوره پهلوی و نیز نقش آنها در سیاستگذاریهای آموزشی در پی کودتا از اوایل دهه 1330، تقدم بخشی به پژوهش در عرصه علوم تربیتی به منزله عرصه ای مقدم بر تربیت معلم در وزارت فرهنگ و دانشگاه، در این باره دارای سهم هستند. علاوه بر آن، جداسازی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و آموزش عالی که منجر به تفکیک عرصه های برنامه درسی دانشگاهی از برنامه های درسی مدارس، تفکیک و محدود سازی فعالیت اساتید به دانشگاه و دور ماندن آنها از دبیرستانها ومدارس شد، به منزله عامل مهم دیگری بر تربیت معلم و تضعیف جایگاه آن نهاد موثر بوده است. |
کلیدواژه ها |
تاریخ تربیت معلم، فلسفه تربیت معلم، نهاد تربیت معلم، ایران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |