مولفه های تدریس موثر و کارآمد از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان دشتی |
کد مقاله : 1574-PHTEZN |
نویسندگان |
زهرا حیاتی *1، فاخته ماهینی2 1آموزش و پرورش شهرستان دشتی 2گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف تبیین مولفه های تدریس موثر و کارآمد معلمان ابتدایی انجام شد و روش آن کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه بود که به همین منظور از بین معلمان ابتدایی شهرخورموج در سال تحصیلی 1403-1402نمونه گیری به صورت هدفمند تا رسیدن به حد اشباع صورت گرفت. روایت های معلمان تلخیص،طبقه بندی و کدگذاری شد. سپس مضامین اصلی استخراج گردید. یافته ها نشان داد معلمان برای اینکه یک تدریس خوب و اثر بخش داشته باشند باید این موارد را ارائه نموده و یا استفاده نمایند: طرح درس، تسلط بر محتوای مورد نظر، بیان ساده و روان، سوال پرسیدن حین تدریس و کنجکاو نمودن دانش آموزان، توضیح مطاب درسی ومتنوع و تجربه در شرایط زندگی خود، ارتباط دوستانه با شاگرد، تکرار مطالب درس، استفاده از وسایل کمک آموزشی و مدیریت صحیح کلاس،استفاده از این مولفه های تدریس باعث می شود که به یادگیری بهتری منجر شود و به موفقیت آنها در آینده کمک زیادی می کند. |
کلیدواژه ها |
معلمان ابتدایی ، تدریس موثر، تدریس کارآمد، یاددهی-یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |