واکاوی مواجهه فلسفی معلم و دانش آموز با رایانه در آموزش مجازی |
کد مقاله : 1573-PHTEZN |
نویسندگان |
حمید احمدی هدایت * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر واکاوی مواجهه فلسفی معلم و دانش آموز با رایانه در آموزش مجازی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. رویکرد پساپدیدارشناسی در فلسفه فناوری با مفاهیمی همچون روابط انسان و فناوری، شفافیت، چندگانگی و استراتژی ارتباطی به ما امکان تفلسف در زمینه نسبت بین معلم و دانش آموز با رایانه به مثابه یک فناوری در آموزش مجازی را فراهم می کند که در این پژوهش بدان پرداخته شده است. توصیف این مواجهه از دریچه این رویکرد فلسفی لایه ای عمیق از روابط بین کنشگران صحنه آموزش و یادگیری و فناوری در آموزش مجازی ارائه می دهد که ما را از نگاه خنثی پنداری فناوری دور و کنترل هر چه بهتر بر سلطه فناوری را در مسیر تحقق اهداف یادگیری ممکن می سازد. با در نظر گرفتن این اصل مهم که فناوری همواره وجوهی از ادراک ما را می کاهد و وجوهی دیگر را می افزاید، سیاستگذاران و طراحان محیطهای یادگیری مجازی با هویداسازی کم و کیف مواجهه کنشگران با فناوری در آموزش مجازی میتوانند در نظام آموزشی محیط های یادگیری را بگونه ای ساماندهی کنند تا از تقلیلهای فناورانه بکاهند و بر تقویتهای فناورانه بیفزایند. |
کلیدواژه ها |
معلم، دانش آموز، پساپدیدارشناسی، آموزش مجازی، فلسفه فناوری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |