تربیت معلمان برای محیط آموزشی نامتعین |
کد مقاله : 1572-PHTEZN |
نویسندگان |
محمود تلخابی * دانشیار گروه مدبریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران |
چکیده مقاله |
برای نظامهای آموزشی، آماده کردن معلمان همواره موضوع چالش برانگیزی بوده است- به ویژه برای نظامهای آموزشی متمرکز که قصد دارند تمامی تجربههای یادگیری دانشآموزان را مدیریت کنند. در چنین نظامی، معلمان، سفیرانی تلقی میشوند که از طریق برنامه درسی متمرکز، اهداف آموزش ملی را محقق میسازند. در یک نگاه کلی، این امر منطقی به نظر میرسد که زیرنظام تربیت معلم و زیر نظام برنامه درسی مهمترین ابزارهای نظام آموزش متمرکز خواهند بود تا بر اساس اسناد ملی، تجارب یادگیری دانشاموزان را کنترل نمایند. از این رو، نظامهای آموزشی متمرکز، زیر نظام تربیت معلم را به صورت انحصاری در اختیار میگیرند و مدعیاند تربیت معلم قابل واگذاری به نهادها و سایر دانشگاهها نیست. اما در اینجا با سه مسئله اساسی مواجه خواهیم شد: مسئله اول این است که در چه شرایطی میتوان چنین معلمی را تربیت کرد و مسئله دوم ناظر به قلمرو عمل معلمان است به این معنا که تا چه میزان زیرنظام تربیت معلم، واقعیت مدارس را و دانشآموزان را میپذیرد. و مسئله سوم- که البته از پیچیدگی بیشتری برخوردار است- این است که به فرض آماده کردن معلمان با انتظارات مورد نظر نظام آموزشی، چه نوع تعاملی در جهت توسعه و تربیت کودکان و نوجوانان قابل تحقق خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
نظام آموزش، نظام تربیت معلم، نظام ارزشها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |