واکاوی و تأملی بر فلسفه تربیت معلم
کد مقاله : 1571-PHTEZN
نویسندگان
علی صحبت لو *
عضو گروه علوم تربیتی
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی و تأملی بر فلسفه تربیت معلم است. در این راستا، برای پاسخ‌گویی به سؤالات تحقیق از روش‌های توصیفی،تحلیلی و استنباطی بهره گرفته‌ شده است. بررسی شواهداولیه نشان دادکه فلسفه تربیت معلم درایران به اندازه ارزش و حساسیتی که دارد موردتوجه قرار نگرفته است. فقدان فلسفه‏ی روشن درباب تربیت معلم، یک خلاء در هر نظام آموزشی محسوب می‏شود. لذا محقق قصد دارد که برای پرکردن این خلا به بررسی فلسفه تربیت معلم بپردازد و محوراین پژوهش فلسفه تربیت معلم است. تربیت معلم نیازمند تدوین ریشه ای و بنیادین پاسخ به سوالاتی در زمینه مبانی نظری و چیستی و چرائی تربیت معلم است؛ علت تربیت چنین انسانی به عنوان معلم، فلسفه تربیت معلم نامیده می شود. در مجموع می‏توان منظور از فلسفه تربیت معلم را شرح دلایل و حکمت یا چیستی و چرائی تربیت معلم دانست. توقع و انتظار از تربیت معلم این است که دانشجومعلمانی در تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت‏کند وتربیت‌معلم، درواقع، فرایند تعاملی زمینه‌ساز تکوین وتعالی پیوسته هویت حرفه‌ای(اخلاق و تعهد حرفه‌ای، دانش تخصصی، دانش و نگرش تربیتی ، مهارت تربیتی) معلمان بر اساس نظام معیار اسلامی است. فلسفه‌ی تربیت معلم به چیستی و چرایی تربیت معلم نظر دارد و با سوال هایی بنیادین، روبرو است.
کلیدواژه ها
فلسفه،تربیت، تربیت معلم،دانشجو معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی