واکاوی و تأملی بر فلسفه تربیت معلم |
کد مقاله : 1571-PHTEZN |
نویسندگان |
علی صحبت لو * عضو گروه علوم تربیتی |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی و تأملی بر فلسفه تربیت معلم است. در این راستا، برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق از روشهای توصیفی،تحلیلی و استنباطی بهره گرفته شده است. بررسی شواهداولیه نشان دادکه فلسفه تربیت معلم درایران به اندازه ارزش و حساسیتی که دارد موردتوجه قرار نگرفته است. فقدان فلسفهی روشن درباب تربیت معلم، یک خلاء در هر نظام آموزشی محسوب میشود. لذا محقق قصد دارد که برای پرکردن این خلا به بررسی فلسفه تربیت معلم بپردازد و محوراین پژوهش فلسفه تربیت معلم است. تربیت معلم نیازمند تدوین ریشه ای و بنیادین پاسخ به سوالاتی در زمینه مبانی نظری و چیستی و چرائی تربیت معلم است؛ علت تربیت چنین انسانی به عنوان معلم، فلسفه تربیت معلم نامیده می شود. در مجموع میتوان منظور از فلسفه تربیت معلم را شرح دلایل و حکمت یا چیستی و چرائی تربیت معلم دانست. توقع و انتظار از تربیت معلم این است که دانشجومعلمانی در تراز جمهوری اسلامی ایران تربیتکند وتربیتمعلم، درواقع، فرایند تعاملی زمینهساز تکوین وتعالی پیوسته هویت حرفهای(اخلاق و تعهد حرفهای، دانش تخصصی، دانش و نگرش تربیتی ، مهارت تربیتی) معلمان بر اساس نظام معیار اسلامی است. فلسفهی تربیت معلم به چیستی و چرایی تربیت معلم نظر دارد و با سوال هایی بنیادین، روبرو است. |
کلیدواژه ها |
فلسفه،تربیت، تربیت معلم،دانشجو معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |