واکاوی چیستی، امکان و شیوه آموزش فلسفه به کودکان |
کد مقاله : 1570-PHTEZN |
نویسندگان |
حسین شمس *1، حسین عباسی2، معصومه افشار3 1استادیار گروه علوم تربیتی پردیس شهید مقصودی همدان دانشگاه فرهنگیان 2استادیار گروه علوم تربیتی پردیس شهید مقصودی همدان دانشگاه فرهنگیان 3ستادیار گروه علوم تربیتی پردیس شهید مقصودی همدان دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی چیستی، امکان و شیوه آموزش فلسفه به کودکان صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده است. به منظور گردآوری دادههای لازم برای نیل به اهداف پژوهش، از منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش فیشبرداری شد و اطلاعات حاصل با شیوههای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مقاله، ضمن بررسی و توصیف مفهوم فلسفه، مفهوم فلسفه بهعنوان شاخهای از دانش بشری را در مقابل فلسفه به عنوان فلسفهورزی و اندیشیدن قرار داد و تبیین نمود که مراد از فلسفه، در آموزش فلسفه به کودکان، راهنمایی آنان به فلسفیدن و انیشیدن است نه آموزش آراء و اندیشه های فلاسفه پیشین. ونیز آشکار نمود که می توان با روش های مناسب و طراحی محتوای مبتنی بر اهداف از پیش تعیین شده در قالب داستان و حلقه های کندو کاو ( اجتماع پژوهشی ) زمینه ساز پرورش خلاقیت و پرسشگر ی در کودکان شد. |
کلیدواژه ها |
آموزش فلسفه، کودک، متیو لیپمن، تفکر انتقادی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |