از هنر سرگردان به سوی هنر اجتماعی و تحول‌آفرین: چشم‌انداز تربیت هنری معلمان با نظر به فلسفه تربیتی ماکسین گرینی
کد مقاله : 1567-PHTEZN
نویسندگان
صادق کشاورزیان *1، خسرو باقری2، محمود مهرمحمدی3، نرگس سجادیه4، افسانه عبدلی5
1دانشجوی فلسفه تربیت دانشگاه تهران
2استاد
3استاد بازنشسته
4هیئت علمی دانشگاه تهران
5هیئت علمی دانشگاه لرستان
چکیده مقاله
با توجه به مسئله مغفول ماندن تربیت هنری معلمان در نظام آموزشی ایران و نقصان‌هایی در حوزه نظری همچون فقدان فلسفه تربیتی متناسب با آن در پژوهش حاضر با تحلیل دیدگاه‌های تربیت هنری ماکسین گرینی در پی ارائه چشم‌اندازها و بینش‌های مبتنی بر آن معلمان ایران هستیم. هر چند این مقاله بیشتر جنبه ایضاحی، تحلیلی و تبیینی دارد و الگوی دقیقی را برای تربیت هنری پیشنهاد نمی‌دهد با این حال درصدد است با استنتاج از دیدگاه گرینی بر اهمیت و ضرورت بناکردن الگوها و برنامه‌های درسی هنرمحور بر یک نظریه فلسفی تربیتی و مواجهه پژوهشگرانه با آن تأکید کند و البته به اختصار دیدگاه تربیت هنری گرینی و چشم‌انداز آن رابرای تربیت هنری معلمان شرح می‌دهد تا شاید مسیری برای پژوهش‌های بعدی بگشاید. در پایان نیز بر حسب تحلیل مفاهمی کلیدی دیدگاه تربیت هنری او، استنتاجمان رادر قالب ارائه چشم‌انداز، موقعیت و مقام‌هایی خاص برای هنر ارائه کرده‌ایم: 1- هنر در مقام پرورش و افزایش تخیل اجتماعی؛ 2- هنر در مقام بستری برای گفت‌و‌گو، ایجاد بیناذهنیت و دستیابی به "بیداری گسترده"؛ 3- هنر در مقام مرئی‌کننده مسائل پنهان اجتماعی و انحطاط‌های اخلاقی؛ 4- هنر در مقام آفریننده افق‌های اجتماعی. امید است این پژوهش زمینه‌ای برای معلمان خلاق فراهم آورد تا با کسب بینشی اخلاقی و اجتماعی نسبت به هنر دست به طراحی موقعیت‌های یادگیری مبتنی بر هنر بزنند و آموزش هنر را از بندهای بیان‌گرایی فردمحور، ابزارگرایی و تکنیک‌زدگی آزاد کنند.
کلیدواژه ها
هنر، تربیت هنری، فلسفه تربیتی، ماکسین گرینی، معلمان ایران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی