تبیین چیستی فلسفه تربیتی شخصی معلمان: مرور نظامند |
کد مقاله : 1561-PHTEZN |
نویسندگان |
رضوان محمدی *1، بابک شمشیری2 1دانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران 2استاد دانشگاه، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران |
چکیده مقاله |
هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین فلسفه تربیتی شخصی معلمان و فلسفه معلمی است که به روش مرور نظامند صورت گرفته است. بعد از چهار مرحله غربالگری، از مجموعه تحقیقات گردآوری شده شصت و پنج پژوهشِ متناسب با هدف پژوهش انتخاب و در مرحله تحلیل دادهها به کمک نرم افزار مکس کیودی اِی 2020 مورد کدگذاری انتسابی و کدگذاری کلگرایانه قرار گرفتند تا ضمن آنکه ضرورت پرداختن به فلسفه تربیتی شخصی نمایان شود، خلع پژوهشی که در این زمینه وجود دارد نیز مرتفع گردد. فلسفه تربیتی شخصی زمینهای است که فرد در موقعیتهای آموزشی درباره خود میاندیشد و به وسیله تدوین آن، ضمن آنکه چیستی، چرایی و چگونگی آنچه معلمان در کلاس درس انجام میدهند نمایان میشود، فرصتی هم برای تأمل در مورد چگونگی توسعه فلسفه تربیتی شخصی در اختیار معلمان قرار میگیرد. یک فلسفه تربیتی شخصی، در طول تحصیلات و تجربیات تدریس معلم توسعه مییابد و در عمل آموزشی وی به بهترین وجه مشهود است. |
کلیدواژه ها |
فلسفه تربیتی شخصی معلمان، فلسفه معلمی، فلسفه تدریس، فلسفه شخصی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |