مفهوم شناسی جایگاه نظریه های تربیتی در تربیت معلم
کد مقاله : 1560-PHTEZN
نویسندگان
ابوسعید داورپناه، سجاد سالارنیک *
دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده مقاله
شناخت نظریه های تربیتی از مهمترین مسائلی است که هرمربی،معلم واهل علم ودانش، باید به خوبی ازآن هاآگاه باشند. هدف از این پژوهش مفهوم شناسی نظریه های تربیتی ماهیت گرایی ( ایدئالیسم و رئالیسم) ، پایدارگرایی( رئالیسم و تومیسم) و پیشرفت گرایی ( ناترولانیسم و پروگماتیسم) و نیز آمیختن فلسفه با تجارب زندگی وبویژه مسائل تربیتی در تربیت معلم و آموزش و پرورش است.از آنجا که در عصر دیدگاه های پست مدرینستی تعلیم و تربیت غربی از لحاظ نظریه پردازی دورۀ مبهم و بلکه آشفته ای را می گذراند ضروری است که ما دچار این سردرگمی و نابسامانی تئوریک نشویم. به نظر می رسد که تعلیم و تربیت ما از هدایت یک نظریه تربیتی منسجم و منظم بهره مند نیست و ما محروم از نظریه ای هستیم که در آن علاوه بر مسائل مربوط به هستی و دانش و ارزش، یعنی جهان بینی و ایدئولوژی موقعیت علم و تکنولوژی و سمت سوی حرکت آنها و نیز نیازهای فرد و جامعه در چارچوبه مشخصی تنظیم شده باشند ؛ بر این اساس آموزش و پرورش باید در فرایند یاددهی -یادگیری ضمن آگاهی بخشیدن و رفع آسیب ها، نسبت به مفهوم شناسی نظریه های تربیتی به معلمان خود اقدام نموده و متناسب با شرایط جامعه اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی از این نظریه ها استفاده کنند .
کلیدواژه ها
نظری های تربیتی ، مفهوم شناسی ، ماهیت گرایی، پایدارگرایی، پیشرفت گرایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی