مفهوم شناسی جایگاه نظریه های تربیتی در تربیت معلم |
کد مقاله : 1560-PHTEZN |
نویسندگان |
ابوسعید داورپناه، سجاد سالارنیک * دانشگاه سیستان و بلوچستان |
چکیده مقاله |
شناخت نظریه های تربیتی از مهمترین مسائلی است که هرمربی،معلم واهل علم ودانش، باید به خوبی ازآن هاآگاه باشند. هدف از این پژوهش مفهوم شناسی نظریه های تربیتی ماهیت گرایی ( ایدئالیسم و رئالیسم) ، پایدارگرایی( رئالیسم و تومیسم) و پیشرفت گرایی ( ناترولانیسم و پروگماتیسم) و نیز آمیختن فلسفه با تجارب زندگی وبویژه مسائل تربیتی در تربیت معلم و آموزش و پرورش است.از آنجا که در عصر دیدگاه های پست مدرینستی تعلیم و تربیت غربی از لحاظ نظریه پردازی دورۀ مبهم و بلکه آشفته ای را می گذراند ضروری است که ما دچار این سردرگمی و نابسامانی تئوریک نشویم. به نظر می رسد که تعلیم و تربیت ما از هدایت یک نظریه تربیتی منسجم و منظم بهره مند نیست و ما محروم از نظریه ای هستیم که در آن علاوه بر مسائل مربوط به هستی و دانش و ارزش، یعنی جهان بینی و ایدئولوژی موقعیت علم و تکنولوژی و سمت سوی حرکت آنها و نیز نیازهای فرد و جامعه در چارچوبه مشخصی تنظیم شده باشند ؛ بر این اساس آموزش و پرورش باید در فرایند یاددهی -یادگیری ضمن آگاهی بخشیدن و رفع آسیب ها، نسبت به مفهوم شناسی نظریه های تربیتی به معلمان خود اقدام نموده و متناسب با شرایط جامعه اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی از این نظریه ها استفاده کنند . |
کلیدواژه ها |
نظری های تربیتی ، مفهوم شناسی ، ماهیت گرایی، پایدارگرایی، پیشرفت گرایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |