واکاوی رویکردهای فلسفی تربیت معلم و معرفی رویکرد تلفیقی سه وجهی برای نظام تربیت معلم ایران
کد مقاله : 1559-PHTEZN
نویسندگان
بابک شمشیری *، بابک شمشیری
عضو هیات علمی
چکیده مقاله
چکیده
هدف از مقاله‌ی حاضر، شناسایی و معرفی رویکردهای فلسفی تربیت معلم است. در گام بعدی این مقاله قصد دارد ضمن شناسایی و نقد رویکرد ضمنی حاکم بر نظام تربیت معلم ایران، رویکردی جایگزین و مطلوب را برای نظام تربیت معلم ایران، معرفی نماید. بررسی مکاتب فلسفی و نظریه‌های تربیتی برآمده از آن‌ها، حکایت از آن دارد که به‌طور کلی می‌توان چهار رویکرد تربیتی عمده را مقوله‌بندی کرد که عبارتند از: 1) رویکرد تعلیم و تربیت لیبرال، 2) رویکرد تعلیم و تربیت حرفه‌ای، 3) رویکرد تعلیم و تربیت ایدئولوژیک، 4) رویکرد تعلیم و تربیت توسعه‌ای. چنان‌که از شواهد و قرائن برمی‌آید، رویکرد فلسفی حاکم بر نظام تربیت معلم ایران البته به‌صورت
ضمنی و در صحنه‌ی عمل و واقعیت (و نه منعکس‌شده در اسناد)، رویکردی تلفیقی است که حاصل امتزاج دو رویکرد تعلیم و تربیت ایدئولوژیک و تعلیم و تربیت حرفه‌ای است. علیرغم این‌که خواست نظام سیاستگذار این بوده که رویکرد ایدئولوژیک در مرکز و به مثابه‌ی سخت هسته باشد، اما در عمل جای خود را به رویکرد تعلیم و تربیت حرفه‌ای داده است. در بخش نتیجه‌گیری این مقاله، رویکرد تلفیقی سه‌وجهی متشکل از رویکرد تعلیم و تربیت لیبرال، تعلیم و تربیت توسعه‌ای و تعلیم و تربیت حرفه‌ای معرفی و پیشنهاد شده است.
کلیدواژه ها
فلسفه تربیت معلم، نظام تربیت معلم ایران، رویکردهای فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت، نظام تعلیم و تربیت ایران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی