واکاوی عدالت آموزشی و نقش معلم و تربیت معلم در آن
کد مقاله : 1553-PHTEZN
نویسندگان
سینا ترکاشوند *
دانشگاه خوارزمی
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر واکاوی عدالت آموزشی و نقش معلم و تربیت معلم در آن است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. یافته‌های پژوهش نشان داد که رسالت اصلی نظام آموزشی در تحقق عدالت آموزشی این است که به زمینه‌سازی برای دست‌یابی معلمان جهت شناخت معتبری از موقعیت خویش و اصلاح موقعیت هستی‌شناختی خود از طریق تحقق عدالت در خویشتن و توسعه روابط عادلانه با دیگران بپردازند؛ همچنین زمینه‌سازی برای جنبش‌های اجتماعی، کمک به توسعه روح عدالت‌خواهی در جامعه از طریق آگاه‌سازی عمومی، تولید و توزیع محصولات فرهنگی و ترویج ایده عدالت، تبیین جریان‌های ستم‌گرانه، نقد عناصر ناعادلانه رایج و... همچنین نقش معلم و تربیت ان نقش بسزایی در تحقق عدالت آموزشی ایفا می کند. نتایج نشان داد که قلمرو تعلیم و تربیت اسلامی برای دست‌یابی به اهداف تربیت معلم که قرب‌الی الله، سعادت، کمال و تحقق جامعه صالحه و... است، بدون عدالت-ورزی تحقق نمی‌یابد. نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دارای پتانسیل بالایی برای تحقق عدالت و رسیدن به جامعه عادله را دارد، اما سیاست‌گذاری و آگاهی‌بخشی در این زمینه از اهمّیت بالایی برخوردار است که می‌تواند راهگشای چالش‌های اجرای عدالت آموزشی قرار گیرد.
کلیدواژه ها
عدالت آموزشی، معلم، تربیت معلم، تعلیم و تربیت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر