مدلی برای اصلاحات آموزشی با معلمان تحول‌خواه
کد مقاله : 1547-PHTEZN
نویسندگان
افضل السادات حسینی1، زینب ابوفاضلی *2
1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
2دانشجو
چکیده مقاله
معلمان به عنوان پایه‌های نظام آموزشی، با توجه به تغییرات اجتماعی و فناورانه، نقش حیاتی در آموزش دارند و کیفیت تعلیم به آن‌ها بستگی دارد. کشورهایی مانند فنلاند و سنگاپور با اصلاحات آموزشی و تمرکز بر توسعه حرفه‌ای معلمان، به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. برای نمونه نظام آموزشی فنلاند به دلیل تأکید بر تحقیق و استقلال معلمان، مورد تحسین جهانی قرار گرفته است. آموزش معلمان در این کشور با برنامه‌ای دقیق و مبتنی بر تحقیق همراه است که به مدرک کارشناسی ارشد منتهی می‌شود، که دانشجو-معلمان، را به پژوهشگرانی مجهز می‌کند که تصمیمات خود را بر اساس داده‌های تجربی می‌گیرند. سیستم آموزشی، حمایت از مرکززدایی و برنامه درسی ملی را فراهم می‌آورد، اعتماد اجتماعی و اجماع سیاسی به معلمان اختیارات گسترده‌ای می‌دهد و آنها را از ارزیابی‌های رسمی معاف می‌کند. این برنامه‌های آموزش معلم در فنلاند، به موفقیت‌های بین‌المللی این کشور در ارزیابی‌هایی مانند "پیزا" منجر شده است. در ایران، با وجود تلاش‌ها برای بهبود تربیت معلم، هنوز چالش‌هایی وجود دارد که نیاز به توجه و اصلاحات دارد. در این پژوهش با استفاده از روش تطبیقی، به بررسی سیستم آموزش معلمان در سه کشور فنلاند، سنگاپور و کانادا و همچنین بررسی سیستم آموزش معلمان در ایران و نواقص آن پرداختیم و در نهایت، سعی شده با الهام از تجربیات موفق این سه کشور و به خصوص فنلاند و با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی ، مدلی برای آموزش و توانمندسازی معلمان در ایران ارائه شود.
کلیدواژه ها
اصلاحات آموزشی، تربیت معلم، سیستم آموزشی، مقایسه سیستم‌های آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی