بررسی تطبیقی فلسفه تربیت معلم در ایران و فرانسه
کد مقاله : 1535-PHTEZN
نویسندگان
محمد صادقی *1، محمدحسن میرزامحمدی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد
2عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
چکیده مقاله
این پژوهش در پی بررسی تطبیقی فلسفه تربیت معلم در نظام آموزشی ایران و فرانسه در جهت شناخت بیشتر و ارائه راهکار به اندیشمندان این حوزه است. برای رسیدن به هدف فوق از روش تحلیل اسنادی و تحلیل مفهوم که با بررسی اسناد تاریخی دو کشور مذکور و تحلیل مفاهیم استفاده شده است. سپس از رویکرد تطبیقی کیفی چهار مرحله‌ای بردی،مراحل تطبیق انجام شده است. با استنتاج مولفه‌های تربیت معلم هر یک از دو نظام آموزشی شباهت‌ها و تفاوت‌های مولفه‌های تربیت معلم در دو کشور بررسی شده است. در نظام آموزشی فرانسه مدرسه به مثابه کارخانه فرهنگ و در نظام آموزشی ایران مدرسه را مانند کارخانه انسان سازی می‌دانند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که این دو نظام آموزشی،شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند که از جمله آنها می‌توان به اینکه هر دو نگاه ماشینی به تعلیم و تربیت دارند، هر دو حق تعلیم و تربیت را برای عموم افراد جامعه می‌دانند،هر دو معلم را اسوه و الگو می‌دانند، اشاره نمود . از جمله تفاوت‌هایی که میان این دو نظام تربیت معلم وجود دارد می‌توان به این اشاره کرد که در ایران بیشتر به آموزش مبانی، اصول، اهداف و روش‌های تربیتی توجه می‌شود اما در فرانسه بیشتر به آموزش اطلاعات عمومی توجه می‌شود؛ دیگر تفاوتی که می‌توان اشاره کرد این است که در نظام آموزش فرانسه اصالت به دستاورد بشر یعنی فرهنگ داده می‌شود اما در نظام آموزشی ایران اصالت به انسان و تربیت او داده می‌شود.
کلیدواژه ها
فلسفه تربیت معلم، مطالعات تطبیقی، ایران، فرانسه، تربیت معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی