صلاحیت های حرفه ای معلمان با تاکید برمعلمان مصلح ایران مطالعه موردی:تربیت یافتگی معلم معاصر کرمانی عطا احمدی |
کد مقاله : 1528-PHTEZN |
نویسندگان |
مهلا شجاعی *1، مراد یاری دهنوی2، سید حمید رضا علوی2 1دانش آموخته ی کارشناسی ارشد دانشگاه باهنر کرمان 2استاد دانشگاه باهنر کرمان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر تبیین صلاحیتهای حرفهای معلمان با تاکید بر مطالعهی موردی تربیت یافتگی معلم معاصر کرمانی، عطا احمدی، انجام شده است.تحقیق حاضر از نوع هدف در زمره پژوهشهای نظری است و رویکرد اصلی این پژوهش، رویکرد کیفی در پژوهشهای تربیتی میباشد که برای انجام این تحقیق از روشی متناسب با سوالهای پژوهشیمان استفاده شده است. از میان روشهای مختلف مطرح در رویکرد کیفی از روش پژوهشی؛ روایت پژوهی، که برای به تصویر کشیدن داستانها یا تجارب زیستهی زندگی یک فرد مناسب است استفاده شده است وهمچنین شیوهی تحلیل دادهها از تحلیل مضمون و شبکهی معنایی که به سه شیوهی کدگذاری پایه، کدهای سازمان دهنده و کدهای فراگیر مقولههای به دست آمده تبیین گردیده است. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش؛ مشاهدهی عینی، مصاحبهی نیمه ساختار یافته و بررسی اسناد میباشد. همچنین به منظور تامین اعتبار یافتههای پژوهش، انجام تحلیل به صورت گروهی و بررسی توسط مصاحبه شوندگان و همچنین سه سویه سازی که از ملاکهای اعتبار یابی پژوهشهای کیفی میباشند استفاده شده است. نتایج حاصل از مصاحبه با شاگردان، دوستان و همکاران معلم مورد پژوهش و تحلیل آنها 11 مقوله اصلی در ارتباط با چیستی تربیت یافتگی ایشان و 2 مقولهی اصلی در ارتباط با چگونگی تربیت یافتگی شخصیت عطا احمدی کسب کردهایم. این مقولهها میتواند برای پرورش صلاحیتهای لازم حرفهی معلمی مورد استفاده متولیان تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
صلاحیتهای حرفهای، تربیت یافتگی، معلم، عطا احمدی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |