رویکردهای مکتب های فلسفی آموزش ریاضی و اثرگذاری آن در حل مسائل |
کد مقاله : 1524-PHTEZN |
نویسندگان |
نیلوفر صدیقی *1، حمید فیاضی2 1مدرس مدعو 2دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی تهران |
چکیده مقاله |
مقاله حاضر به بررسی موضوعات فلسفی ریاضیات با بررسی سیر تاریخی و انواع مکتب های فلسفی ریاضی از جمله واقع گرایی، نام گرایی، مفهوم گرایی و بعضی مکتب های ناظر به آن ها می پردازد. در این مقاله با مطرح کردن انواع نظریه ها و بحث و بررسی و ایرادات یا نقاط اثرگذار آن ها در پاسخگویی به سوالات مربوط به ماهیت علم ریاضی، روش ها و اندیشه های مبتنی بر آن که آموزش ریاضیات نیز بر پایه آن شکل می گیرد، به وجود و نیاز به فلسفه های مختلف در ریاضیات اشاره می کنیم. بسیاری معتقدند اگر آنطور که شایسته است ریاضیات در مدارس تدریس می شد، مدارس جایی برای ستایش از جانب دانش آموزان محسوب می شد و با رغبت بیشتری به این مکان که اهرم های قدرتمند آموزشی و پرورشی را در دست دارد، روانه می شدند. در خاتمه با نقد روش ها پیشنهادهایی برای تغییر سیستم بر اساس فلسفه های قدرتمند اثرگذار همراه شده است. |
کلیدواژه ها |
فلسفه ریاضی، ماهیت وجودی و آموزش علم ریاضی، مکتب فلسفی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |