تاثیر فلسفه ریاضی از دیدگاه معلمان در آموزش ریاضی |
کد مقاله : 1523-PHTEZN |
نویسندگان |
فاطمه راعی *، رقیه حسنی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
فلسفه ریاضی بهعنوان یک حوزه تحقیقاتی مهم، تأثیر قابلتوجهی بر آموزش ریاضی دارد. در این مقاله به بررسی تاثیر فلسفه ریاضی از دیدگاه معلمان در بهبود آموزش ریاضی پرداخته میشود. فلسفه ریاضی به عنوان بستری برای درک بهتر ماهیت و کاربردهای ریاضیات، میتواند در شیوههای تدریس و فراگیری ریاضیات تاثیرگذار باشد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی تجربیات معلمان ریاضی در تاثیر فلسفه ریاضی بر بهبود کیفیت آموزش ریاضی به دانشآموزان است. روش انجام پژوهش از نوع کیفی، به شیوه پدیدارشناسی با جامعه آماری معلمان ریاضی دوره اول دبیرستان در شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1403 است. نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب گردیدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع دادهها (18 نفر) ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبههای سازمان یافته گردآوری گردید و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت (1995) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. خودپنداره ریاضیاتی، روشهای تدریس ریاضی، توسعه مهارتهای مطالعه و یادگیری و باورهای تربیتی معلمان، چهار مضمون اصلی هستند که در این پژوهش استخراج گردید. همچنین نتایج نشان میدهد استفاده از دیدگاههای مختلف فلسفی بر رویکردهای آموزشی معلمان موثر است و این دیدگاهها به افزایش مهارت حل مسئله، مهارت طرح مساله و توسعه تفکر انتقادی در دانشآموزان منجر میشود. |
کلیدواژه ها |
فلسفه ریاضی، آموزش ریاضی، روش تدریس، خودپنداره ریاضیاتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |