مبانی فلسفی علوم تجربی طبیعی و نقش آن در آموزش درس علوم
کد مقاله : 1518-PHTEZN
نویسندگان
غلامرضا ابراهیمی مقدم *
استادیار گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
علوم تجربی طبیعی علومی هستند که بطور مستقیم با طبیعت ارتباط دارند. و تجربه یعنی مشاهده و آزمایش روش اثبات و ابطال گزاره‌های آنها است. در این دسته از علوم تجربی ادعا می‌شود که روش تحقیق و مطالعه موضوعات مسائل آنها عینی و فارغ از نگرش‌ها و مفروضات فلسفی و معرفت شناسی عالمان است. این جستار بررسی میزان صدق این ادعا از منظر لوازم منطقی و اذعان صاحب نظران این علوم فیلسوفان علم است ادعای عینی بودن پژوهش‌های علمی در این علوم نه با واقعیت‌های تاریخ علم مطابقت دارد و نه تحلیل منطقی آن را تایید می‌نماید. قواعد و اصول فلسفی، بنیاد هر معرفت علمی است، یعنی هر معرفت علمی مبتنی بر نوعی نظام هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی است که ناخودآگاه در مراحل انجام تحقیق علمی اثر می‌گذارند. چنانچه علوم تجربی طبیعی مبانی فلسفی مفروض خود را نا دیده بگیرند، حتی نمی‌توانند به وجود بیایند. چون نه موضوع آنها قابل اثبات خواهد بود و نه کلیت و قطعیت قوانین‌شان و نه حتی می-توانند ارزش ادراکات علمی خود را اثبات نمایند. این مقال کوتاه به شیوه مطالعه منابع و تحلیل داده، وجود مبانی مفروض فلسفی برای علوم طبیعی تجربی را اثبات نموده و ضرورت توجه به آنها در آموزش این علوم را یادآور می‌گردد.
کلیدواژه ها
فلسفه علم، آموزش علوم، مفروضات فلسفی علوم، علوم طبیعی، علوم تجربی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر