بررسی «هویت معلمی» بر اساس مفهوم «علم» در حکمت متعالیه
کد مقاله : 1514-PHTEZN
نویسندگان
الهه زارع *1، سمیه اجلی2
1عضو هیات علمی گروه فلسفه و منطق دانشگاه فرهنگیان تهران
2عضو هیات علمی گروه آموزش و منطق دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
چکیده مقاله
بر اساس معنای وجودی علم در حکمت متعالیه، معلم نیز تعریف وهویت متفاوتی پیدا می-کند. چنین علمی به نحو ابداعی در اثر اتصال با عقل فعال، ایجاد می شود. نتیجه این رویکرد با توجه به اینکه هویت معلم، را معنای علم تشکیل می دهد،می توان بر اساس تعریف علم و وجودی دانستن آن از نظر ملاصدرا در حکمت متعالیه، از هویت معلم نیز تعریف متفاوتی ارائه داد. چنین علمی به نحو ابداعی در اثر اتصال با عقل فعال، ایجاد می شود. نتیجه این رویکرد این است که معلم و هر آنچه مربوط به سیستم آموزشی است، علت معد محسوب می گردد. علم با نفس متحد است؛ بنابراین بالاتررفتن مرتبه علم‌ منجر به تکامل یا اشتداد وجودی انسان می شود و به علت ملازمت علم و عمل نقش مربی گری معلم بیشتر است. در اموزش و‌ تدریس نیز معلم باید متناسب با مراتب علم، مراحل آموزش را برنامه ریزی نماید، به استعداد متعلم متناسب با مرتبه علم، سلامت مزاج متعلم و اموزش مرحله به مرحله ای و تمرین و تکرارتوجه داشته باشد. به علاوه اینکه متناسب با مرتبه بندی و ارزش متفاوت علوم، رتبه بندی معلمان نیز متفاوت می شود.
کلیدواژه ها
وجود،علم، معلم، حکمت متعالیه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر