جایگاه رسانه‌های آموزشی در رویکرد فلسفی پراگماتیسم
کد مقاله : 1512-PHTEZN
نویسندگان
حدیثه رحیمی1، زهرا ابوالحسنی *2
1کارشناسی دانشگاه فرهنگیان کرج ایران
2استادیار دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران
چکیده مقاله
اهداف، اصول، برنامه‌ی درسی، ابزارها، رسانه‌های آموزشـی و ارزیـابی هـر سـامانه‌ی تربیتـی از فلسفه‌ی تربیتی آن سرچشمه می‌گیرند. پژوهش حاظر برای اطلاع از این موضوع که رسانه‌های آموزشی چه جایگاهی در مکتب فلسفی پراگماتیسم دارند؛ به صورت کیفی و به شیوه ی مروری و کتابخانه‌ای انجام شده است؛ که در آن ابتدا دیدگاه پراگماتیسم در آموزش به اخنصار شرح داده شده است. سپس دسته‌بندی‌هایی از انواع رسانه‌های آموزشی ارائه شده، و با آوردن گزیده‌ای از نظریات فیلسوفان پراگماتیست، اهمیت و نقش استفاده از رسانه‌های آموزشی در یادگیری بهتر، تبیین می‌شود. درآخر رسانه‌های به کار رفته در مدرسه‌ی آزمایشگاهی جان دیویی، به‌عنوان نماینده‌ای از پراگماتیسم، بررسی و با رسانه‌های نوین مورد استفاده در حیطه‌ی آموزش مقایسه شده است. نتیجه‌ی بررسی‌ها نشان می‌دهد، تحقق بخشیدن به برنامه‌ی درسی مورد نظر فیلسوفان پراگماتیسم و دستیابی به دانش مد نظر دیویی، استفاده از رسانه‌های آموزشی مختلف را می‌طلبد. بنابراین رسانه‌ها، ابزار و وسایل آموزشی، و استفاده ی صحیح و به جا از آن‌ها، جایگاه ویژه و بالایی در مکتب پراگماتیسم دارند.
کلیدواژه ها
پراگماتیسم، جان دیویی، رسانه‌ها، رسانه‌های آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر