ملاحظات اخلاقی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1509-PHTEZN |
نویسندگان |
سید امیر قاسم تبار * استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، قزوین |
چکیده مقاله |
هوش مصنوعی (AI) ابزار قدرتمندی است که ظرفیت تغییر شکل دادن بسیاری از بخش های جامعه را دارد. یکی از حوزه هایی که به طور قابل توجهی از هوش مصنوعی تاثیر می پذیرد، آموزش و پرورش است که معمولاً به عنوان هوش مصنوعی در آموزش و پرورش(AIED) شناخته می شود. با وجود رشد سریع هوش مصنوعی در آموزش و پرورش، هنوز اطلاعات کمی در مورد اصول اخلاقیای که باید راهنمای طراحی، توسعه و استقرار هوش مصنوعی اخلاقی و قابل اعتماد در آموزش و پرورش باشد، وجود دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعریف ملاحضات و اصول یکپارچه درباره هوش مصنوعی در آموزش و پرورش انجام شد. برای انجام پژوهش از روش اَسنادی استفاده شد. جامعه پژوهشی تمامی منابع نوشتاری بین المللی در زمینه اصول و ملاحضات اخلاقی در به کارگیری هوش مصنوعی در آموزش و پرورش بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری نظری استفاده شد. اَسناد با روش فیش-برداری الکترونیکی تحلیل شد. در مطالعه حاضر پس از تحلیل و بررسی اسناد و منابع مرتبط، هفت اصل کلی برای هوش مصنوعی در آموزش و پرورش شناسایی، تعریف و مفهوم پردازی شد که عبارتند از: اصل حاکمیت و سرپرستی، اصل شفافیت و پاسخگویی، اصل پایداری و تناسب، اصل محرمانگی، اصل امنیت و ایمنی، اصل فراگیری و اصل هوش مصنوعی مبتنی بر انسان. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، اخلاق در هوش مصنوعی، آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |