ارائۀ محتوایی برای آموزش معلمان علوم براساس رویکرد هرمنوتیکی ماری هسه |
کد مقاله : 1507-PHTEZN |
نویسندگان |
سعیده باقری * دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر بهدنبال مسئلۀ کجفهمیهای دانشآموزان در فهم مفاهیم علمی به سراغ فلسفۀ علم رفته است. هدف از انجام پژوهش ارائۀ محتوایی برای آموزش معلمان علوم است. رویکرد انتخاب شده برای این منظور رویکرد هرمنوتیکی ماری هسه است. این رویکرد برای این انتخاب شده است که میتوان تبیین عمیقی از فهم مفاهیم علمی از آن استنتاج کرد. پژوهش به روش استنتاجی انجام شده است. یافتههای پژوهش بیان میکند که محتوای آموزش معلمان علوم باید شامل مباحثی گزینششده از تاریخ علم و فلسفۀ علم و جامعهشناسی علم مبتنیبر این اصول است: اصل آشناسازی دانشآموزان با سیر تاریخی تغییر مفاهیم علمی، اصل آشناسازی دانشآموزان با سازههای نظری، اصل آشناسازی دانشآموزان با زبان علم، اصل توجه به تأثیر تفاوتهای فردی در فهم مفاهیم علمی، اصل آشناسازی دانشآموزان با پویایی فهم مفاهیم علمی. نتایج حاصل از پژوهش نشان از این داشت که معلمان علوم نیازمند دریافت آموزشهایی هستند که با رویکردی تصریحشده و معطوف به حل مشکلات دانشآموزان در فهم مفاهیم علمی ارائه شود. |
کلیدواژه ها |
رویکرد هرمنوتیک، ماری هسه، آموزش معلمان، آموزش علوم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |