واکاوی مبانی فلسفی پشتیبان برنامه درسی الکترونیکی آموزش عالی
کد مقاله : 1500-PHTEZN
نویسندگان
فرامرز محمدی پویا *1، سعید شریفی رهنمو2
1عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا
2دانش آموخته دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف واکاوی مبانی فلسفی پشتیبان برنامه درسی الکترونیکی در بستر نظام‌ آموزش عالی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش مرور سیستماتیک از نوع تلفیقی بود. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده مرتبط در بازه زمانی 1391 تا 1401 برای پژوهش‌های داخلی و 2013 تا 2023 به زبان انگلیسی برای پژوهش‌های خارجی می‌باشد. جهت مشخص کردن پژوهش‌ها، در پایگا‌های اطلاعاتی نور(نورمگز)، بانک اطلاعات نشریات کشور(مگیران)، مرجع دانش (سیویلیکا)، پایگاه گنج، و موتور جستجوی علمی فارسی‌(علم نت) و پایگاه‌های IJET ، وGoogle scholar ،Eric ،Scopus ،Science direct جستجوی نظام‌مند با استفاده از ترکیب کلمات کلیدی مرتبط با موضوع مورد مطالعه صورت گرفت و پس از بررسی نهایی متن پژوهش‌ها در نهایت تعداد 28 پژوهش در رابطه با سوال پژوهش واجد شرایط تحلیل شدند. همچنین جمع‌آوری داده‌های کیفی از طریق بررسی اسناد مرتبط با پژوهش بود که برای اطمینان از روایی و پایایی داده‌های کیفی از بررسی چهار معیار ارائه شده توسط گوبا و لینکلن یعنی اعتبار، انتقال‌پذیری، اطمینان‌پذیری و تأییدپذیری استفاده شد. در نهایت داده‌ها با استفاده از روش کدگذاری تحلیل مضمون تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد براساس مبانی فلسفی که در هر یک از مفاهیم 81 گانه احصائی از مضمون‌های باز حاکم است می‌توان آنها را در 6 مبنای مبانی فلسفی رئالیسم، گزیستانسیالیسم، نسبیت‌گرایی، ارتباط‌گرایی، هستی‌شناسی و عمل‌گرایی تقسیم نمود که براساس فرایند کدگذاری انتخابی، مبانی فلسفی پشتیبان برنامه درسی الکترونیکی براساس ماهیت معرفت به مقوله‌های اصلی؛ اثبات گرایی، تعبیری و تفسیری ، انتقادی و رهایی بخش طبقه‌بندی گردید.
کلیدواژه ها
مبانی فلسفی، برنامه درسی،
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی