چیستی هویت معلمی ، ارتقا و تغییر در نظام آموزشی |
کد مقاله : 1498-PHTEZN (R3) |
نویسندگان |
حمید رضا جملو1، میرمجید محمدی فومنی *2 1دانشجو کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی زنجان 2استادیار آموزش گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان زنجان |
چکیده مقاله |
این مقاله با روش مروری-روایتی و با استفاده از منابع مختلف علمی از قبیل : کتاب ها ، مقالات ، پایان نامه ها و گزارشات نهایی پژوهش های انجام شده ، به کاوش در مفهوم چیستی هویت معلمی پرداخته است ، شامل اهدافی از قبیل تعریف هویت معلمی ، بررسی نقشها و وظایف معلمان و تبیین اهمیت درک هویت معلمی است . معلمان نقشها و وظایف مختلفی از جمله یادگیرنده مادام العمر ، تسهیل گر یادگیری ، مربی ، رهبر و متخصص در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را بر عهده دارند . هویت معلمی نقش حیاتی در کیفیت آموزش و پرورش ایفا میکند. از یافته های پژوهش اینکه برای هویت معلمان دو دیدگاه اصلی وجود دارد ، دیدگاه اول اینکه هویت معلمی ثابت و یکسان است و معلمان در تمام دورانها و در همه جوامع، نقشها و وظایف مشابهی را بر عهده دارند و دیدگاه دوم اینکه هویت معلمی پویا و سیال است و تحت تأثیر عوامل مختلف فردی، اجتماعی و فرهنگی شکل میگیرددر حالی که هر دو دیدگاه مزایایی دارند، با توجه به یافته های پژوهشگر دیدگاه دوم به واقعیت نزدیکترمی باشد. هویت معلمی نه تنها تحت تأثیر عوامل فردی است، بلکه تحت تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز قرار دارد. نتیجه اینکه با حمایت از معلمان و کمک به آنها در درک و ارتقای هویت حرفهای خود و پشت سر گذاشتن چالشها ، میتوانیم در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش گام های موثری برداریم . |
کلیدواژه ها |
هویت معلمی ، تجربیات شخص ، دیدگاه های فلسفی ، انتقال دانش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |