روایتی از موقعیت عاطفی و آموزشی مدرسة شهید هندویان استان قم
کد مقاله : 1491-PHTEZN
نویسندگان
معصومه عامری *1، حسن رحیمی2، نرگس شیروانی شاه عنایتی2
1ذانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
اگر دانشجو معلم فعال و پویا باشد، کارورزی کارآمدترین درس معلمی است. در فرایند کارورزی هرقدر دانشجو معلم بیشتر بیندیشد، ابهامات بیشتری بیابد، تحلیل کند، نظرات معلم راهنما و استاد راهنما را جویا شود، ایده بدهد، فکورانه دست به عمل بزند و به‌ویژه در جستجوی دریافت بازخوردها باشد، امکان کسب تجارب بیشتر و ارزنده‌تری را پیدا می‌کند. همچنین کارورزی علاوه بر فوایدی که برای خود دانشجومعلم در پی دارد، می‌تواند برای بهبود کیفیت و پیشرفت فضای عاطفی و آموزشی مدرسه نیز مؤثر باشد. ازاین‌رو در کارورزی (1) طی نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1403 با تهیة گزارش‌هایی از موقعیت‌های عاطفی و آموزشی مدرسة شهید هندویان استان قم با روش مشاهدة تأملی و در قالب روایت پژوهی به شناخت تفصیلی و دقیق ابعاد عاطفی و آموزشی مدرسه رسیدیم و دانشجومعلم به عینه معلمی و آموزش دادن را تجربه کرد. بررسی موقعیت‌های ذکرشده، فقط به توصیف آن‌ها ختم نمی‌شد، بلکه انجام فرایندهای استنباط، بازنگری، مسئله‌یابی، ارائة راهکار و کدگذاری نیز به شناخت هرچه بیشتر و بهتر ما از موقعیت عاطفی و آموزشی مدرسه کمک کرد.
کلیدواژه ها
روایت پژوهی، مشاهدة تأملی، مدرسه، موقعیت عاطفی، موقعیت آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر