تحلیل مشکلات زبان آموزان در آموزش مجازی:نظریه ارزش-کنترل هیجانات پیشرفت در فلسفه آموزش زبان
کد مقاله : 1483-PHTEZN
نویسندگان
جمیله راحمی *1، اعظم منصوری نیک2
1استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران
2استادیار معلم، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
علیرغم نقش برجسته هیجانات پیشرفت در یادگیری، شواهد کمی درباره اهمیت این هیجانات در عملکرد زبان آموزان انگلیسی در کلاسهای برخط وجود دارد. پژوهش حاضر بااهداف بسط نظریه "ارزش-کنترل هیجانات پیشرفت" به محیط آموزش برخط، بررسی میزان آگاهی زبان آموزان ایرانی از هیجانات خود در محیط مجازی و تحلیل مشکلات زبان آموزی با توجه به نقش ابعاد عاطفی در فلسفه آموزش زبان انجام شد. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل کیفی قیاسی استفاده شد. آزمودنی ها 185 دانشجومعلم رشته آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان بودند که از میان 270 دانشجوباروش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. آزمودنی ها به چهار سوال پاسخ باز درباره هیجانات خود در سه موقعیت "قبل، حین و بعد ازکلاس مجازی" جواب دادند. نتایج نشان می دهد که زبان آموزان همه هیجانات پیشرفت پیشنهادی در نظریه مورد نظر را به جز دو مورد هیجان "غرور و شرم" در کلاس های برخط تجربه می کنند.زبان آموزان از بیشتر هیجانات خود در محیط مجازی آگاه هستند و بخش عمده ای از عملکردپایین خود را به هیجانات منفی ناشی از فضای مجازی نسبت می دهند. نتایج این پژوهش در آگاه ساختن اساتید، دانشجویان و طراحان آموزشی نسبت به نقش هیجانات در فضای مجازی و تلاش برای تقویت هیجانات مثبت و مدیریت هیجانات منفی بسیار کاربردی می باشند
کلیدواژه ها
هیجانات پیشرفت،آموزش مجازی،نظریه ارزش-کنترل
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر