دیالکتیک «ارزشیابی قوی» و «بهرسمیتشناختن» در اندیشه چارلز تیلور و دلالتهای آن در شکلدهی به هویت معلم ایرانی |
کد مقاله : 1480-PHTEZN |
نویسندگان |
مصطفی مرادی * عضو هیات علمی دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
هویت معلم، ترکیب مفهومی پیچیدهای است که ادبیات پژوهشی گستردهای را به خود اختصاص داده است. در این مقاله با ابتنا به دیدگاه چارلز تیلور، مفهومپردازیهای وی در طرح دو سویهی هستیشناختی و تاریخی برای هویت مورد ملاحظه قرار گرفت و با اتخاذ دو مبنای «ارزشیابی قوی» و «بهرسمیتشناختن»، دیالکتیکی میان این دو مفهوم ترسیم شد. در یک سویهی این دیالکتیک ارزشهای اساسی معلم و در سوی دیگر «دیگران مهم» که حاوی سیاستها، آموزشهای و دیگر چارچوبهای بیرونی که بر هویت معلم موثر هستند، قرار دارند. این دوگانه، در درون معلم، سنتزی شکل میدهد که، هویت معلمی را رقم میزند. تحلیل شد که نمیتوان یک بار برای همیشه، سنتزی نهایی و استاندارد از این دیالکتیک به دست داد و حد بهینه به نسبت افراد و جوامع متفاوت خواهد بود. از جمله دلالتهای به دست داده شده در سویهی ارزشیابی قوی «احراز وجود فضایل اخلاقی و ذهنی لازم برای داوطلبان حرفهی معلمی» و «احراز ارزش بودن حرفهی معلمی برای داوطلبان حرفهی معلمی» و در سویهی بهرسمیتشناختن میتوان به دو دلالت «بهرسمیتشناسی عاملیت» و «بهرسمیت-شناسی تکثرات فکری و فرهنگی» معلمان اشاره نمود. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی قوی، به رسمیت شناختن، تیلور، معلم، هویت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |