فلسفه فناوری و نقش آن در تعلیم و تربیت علمی و فناورانه، مطالعه موردی رساله صناعیه میرفندرسکی
کد مقاله : 1472-PHTEZN
نویسندگان
غلامرضا ابراهیمی مقدم *1، نرگس موحدی2
1استادیار گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان
2استادیارگروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
مبانی فلسفی فناوری؛ اعم از الهی یا غیر الهی، در تعلیم و تربیت علمی و فناورانه اهمیت بسزایی دارد. این مبانی لزوما آگاهانه نیست ممکن است اثر گذاری آن بر ذهن و نگرش عالمان و سازندگان و کاربران فناوری ناخودآگاه باشد حکیم میرفندرسکی، در کتاب "رساله صناعیه" به تأثیرگذاری مبانی فلسفی در فناوری و صنعت می‌پردازد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مبانی و پیش‌فرض‌های فلسفی در کاربری و سمت‌وسوی صنعت و فناوری، با تاکید بر مطالعه موردی «رساله‌صناعیه» میرفندرسکی انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که صنعت و فناوری دارای در پنج ساحت معرفت‌شناسی، جهان‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی دارای مبانی فلسفی است و این مبانی در توسعه و نحوه به کارگیری صنعت موثراند. مطابق نتایج به دست آمده از این تحقیق، صنعت با فلسفه آمیخته است و ارتباط مستقیمی میان مبانی و پیش‌فرض‌های فلسفی و صنعت وجود دارد و مبانی مذکور علاوه بر اینکه به صنعت و تکنولوژی جهت‌ می‌دهد، در کاربری آن هم اثرگذار است.
کلیدواژه ها
صنعت، فلسفه‌فناوری، تعلیم و تربیت فناوری، رساله‌صناعیه میرفندرسکی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر