نقش فلسفه در تربیت معلم: ضرورت، چالش ها و چشم انداز ها |
کد مقاله : 1461-PHTEZN |
نویسندگان |
زهرا نجاری * آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
تربیت معلم به عنوان زیر بنای نظام آموزشی، نقشی کلیدی در کیفیت آموزش و پرورش ایفا می کند. در این میان، فلسفه به عنوان مادر علوم، نقشی محوری در تبیین مبانی، رویکرد ها و چشم انداز های تربیت معلم دارد.در این مقاله، به بررسی ضرورت، چالش ها و چشم انداز های نقش فلسفه در تربیت معلم پرداخته می شود. ضرورت فلسفه در تربیت معلم از آنجا ناشی می شود که فلسفه به عنوان رشته ای که به چیستی و چرایی پدیده ها می پردازد، می تواند به معلمان در درک عمیقتر مفاهیم بنیادی آموزش و پرورش، هویت معلمی، عدالت آموزشی و... کمک کند. از جمله چالش های پیش روی نقش فلسفه در تربیت معلم می توان به مواردی مانند کمبود توجه به فلسفه در برنامه های درسی تربیت معلم، عدم آگاهی کافی معلمان از فلسفه آموزش و پرورش و همچنین چالش های مربوط به پیاده سازی ایده های فلسفی در عمل اشاره کرد. با وجود این چالش ها، فلسفه همچنان می تواند چشم انداز های روشنی برای تربیت معلم ارائه دهد. از جمله این چشم انداز ها می توان به تربیت معلمانی خلاق، متفکر، دغدغه مند و متعهد به عدالت آموزشی اشاره کرد. در این مقاله، ضمن تبیین ضرورت، چالشها و چشم انداز های نقش فلسفه در تربیت معلم، پیشنهاد هایی برای ارتقای جایگاه فلسفه در این حوزه ارائه می شود. |
کلیدواژه ها |
فلسفه، تربیت معلم، چشم انداز، هویت معلمی، عدالت آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |