پدیدارشناسی تاثیر درس فلسفه تعلیم و تربیت بر تفکر فلسفی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان کرمان
کد مقاله : 1451-PHTEZN (R1)
نویسندگان
mohadese borhani nejad *
گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
با توجه به نقش ارزنده تفکر فلسفی برای معلمان ، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بر تفکر فلسفی با توجه به نقش ارزنده تفکر فلسفی برای معلمان ، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بر تفکر فلسفی دانشجو معلمان انجام شد. برای دستیابی به این هدف از روش پدیدارشناسی استفاده گردید. جامعه ی آماری این پژوهش دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کرمان بودند. نمونه گیری با شیوه هدفمند صورت گرفت. بعد از انجام مصاحبه، مصاحبه‌ها تحلیل و کدگذاری شدند. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه‌ها نشان داد که علی رغم انتقادهای دانشجویان به این درس، تاثیر آن در شکل‌گیری تفکر فلسفی همچون استدلال کردن در زندگی روزمره، توانایی قانع کردن، ارزیابی دیدگاه‌ها، جستجوی معیارهای عقلانی و افزایش روحیه پرسشگری موفق بوده است. اگرچه در مواردی نیاز به بازبینی روش‌ها و محتواهای آموزشی است. بیان کاربردی‌تر از مفاهیم فلسفی- تربیتی توجه بیشتر به مسائل عینی و ملموس از پیشنهادهایی است که در این پژوهش به مدرسان و مؤلفان کتب این درس شده است.
کلیدواژه ها
پدیدار شناسی، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان، تفکر فلسفی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر