بایستههای آموزش هنر به معلمان از منظر فلسفه تعلیم و تربیت |
کد مقاله : 1449-PHTEZN |
نویسندگان |
راحله نوری ازندریانی * گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر |
چکیده مقاله |
تربیت هنری و زیباییشناسی محمل مناسبی برای اثربخشی و کارآمدی نظامهای آموزشی است از این رو، همواره از ادراک هنری و زیبایی شناسانه به عنوان یکی از صلاحیتهای حرفهای معلمان یاد میشود؛ با این وجود نسبت به آموزش هنر و رشد و ارتقای مهارتهای زیبایی شناسی معلمان در نظام تربیت معلم کشورهای مختلف کمتوجهی شده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین بایستههای آموزش هنر به معلمان از منظر فلسفه تعلیم و تربیت انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای و توصیفی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کتاب ها و مقالات مجلات داخلی و خارجی مرتبط با فلسفه آموزش هنر بود که با استفاده از فیش برداری نظرات اندیشمندان فلسفه تعلیم و تربیت پیرامون آموزش هنر جمعآوری شده و با استفاده از روش تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نگاه اندیشمندان فلسفه تعلیم و تربیت، آموزش هنر به معلمان، به عنوان یکی از اشکال چندگانه سواد، منتج به رشد و توسعه احساسات انسانی، تسهیل ارتباطات اجتماعی، ادراک زیبایی شناختی و در نهایت رشد همه جانبه شایستگیهای معطوف به تربیت هنری و زیبایی شناسی، به مثابه یک شایستگی بنیادی در معلمان میشود. |
کلیدواژه ها |
آموزش هنر، معلم، فلسفه تعلیم و تربیت. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |