جایگاه درس فلسفه تعلیم و تربیت از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی |
کد مقاله : 1442-PHTEZN |
نویسندگان |
کتایون حمیدی زاده *1، مریم امیر آبادی2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اراک، ایران. |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه درس فلسفه تعلیم و تربیت از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی است. به همین منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه ی آماری پژوهش شامل دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند، 18نفر از آن ها انتخاب شدند. انتخاب دانشجویان براساس ملاک گذراندن درس فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه و نفرات اول تا سوم هر رشته و ورودی دانشگاه بود. پس از مصاحبه با 12 نفر از دانشجویان اشباع اطلاعاتی حاصل شد. به منظور جمع آوری داده ها از روش مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کلایزی صورت گرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد که نکات منفی این درس عبارتند از: کم توجهی اساتید و دانشجویان به درس فلسفه تعلیم و تربیت ، تاکید زیاد بر محفوظات، استفاده از منابع نامناسب، عدم پاسخگویی به نیازهای دانشجو معلمان و نکات مثبتی نیز عبارتند از: سازماندهی بنیان های فکری، تغییر در جهان بینی فکری و آشنایی با معیارها و اصول حرفه ای. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان، فلسفه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |