تاثیر هوش مصنوعی بر نقش معلمان و ماهیت یادگیری در آینده
کد مقاله : 1439-PHTEZN
نویسندگان
سید علیرضا هوشی السادات *1، یونس امیراحمدی2
1استادیار گروه علوم تربیتی، پردیس شهید مفتح، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هوش مصنوعی (AI) پتانسیل متحول کردن آموزش و ارتقای یادگیری برای همه دانش‌آموزان را دارد. این فناوری نوظهور می‌تواند با ارائۀ تجربیات یادگیری شخصی‌سازی‌شده، افزایش کارایی و ترویج تجربیات یادگیری فراگیر، تحولات عمیقی را در شیوۀ یادگیری و آموزش ما ایجاد کند. با این حال، برای استفادۀ مؤثر و اخلاقی از هوش مصنوعی در آموزش، باید چالش‌ها و ملاحظات اخلاقی متعددی را به دقت در نظر گرفت.
این مقاله مروری جامع بر مزایا و چالش‌های هوش مصنوعی در آموزش ارائه می‌دهد. مزایای مورد بحث شده عبارت اند از: شخصی سازی یادگیری، بهبود کارایی، تجربیات یادگیری فراگیر، ارزشیابی و بازخورد و مدیریت آموزشی می‌شود. چالش‌ها شامل ملاحظات اخلاقی، شکاف دیجیتال، هزینه‌ها، مقاومت در برابر تغییر و محدودیت‌های فنی می‌شود. در نهایت، این مقاله بر نیاز به پژوهش های بیشتر دربارۀ هوش مصنوعی در آموزش تأکید می کند و همچنین بر اهمیت اتخاذ رویکردی جامع و مشارکتی برای توسعه و استفاده از این فناوری تأکید می‌کند. با سرمایه‌گذاری در آموزش معلمان، ترویج عدالت و فراگیری و همکاری ذی نفعان کلیدی، می‌توان از هوش مصنوعی برای ایجاد آینده‌ای روشن‌تر برای آموزش و توانمندسازی نسل بعدی یادگیرندگان استفاده کرد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش، یادگیری، شخصی‌سازی، کارایی، تجربیات یادگیری فراگیر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی