بایسته های تربیت اسلامی بر اساس مبانی انسان شناسی شهید مطهری ومبانی نظری سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت با رویکرد معرفت تفکرمحور |
کد مقاله : 1437-PHTEZN |
نویسندگان |
زهره تقوی1، سعیده باطنی *2 1استادیارگروه آموزش الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان.889-4665.تهران- ایران.z.taghavi@cfu.ac.ir 2گروه آموزش علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. .889-4665 تهران-ایران. sb_mollasadra@yahoo.com |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر، با هدف باید ها در تربیت اسلامی براساس فلسفه تربیتی اسلام و با استفاده از مبانی انسان شناسی شهید مطهری ومبانی نظری سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت تدوین شده است. نوع پژوهش، کاربردی و روش مورد استفاده، تحلیلی- استنباطی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای و با فیش برداری از منابع، اطّلاعات جمع آوری شده است. مفاهیم اصلی تبیین شده و پس از بیان پیشینه و روش تحقیق موضوع در دو محور معرفت عقلانی و تفکر در تربیت اسلامی وشاخصه های تربیت اسلامی بر اساس مبانی فلسفه تربیتی اسلام استاد مطهری(ره) و مبانی نظری سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان داد که درفلسفه تربیتی اسلام، تربیت اسلامی دارای شاخصه های ایمان و اخلاق توام با عمل، عدالت ورزی، کرامت انسانی، مسؤلیت پذیری در قبال خود و دیگران، حریت و استقلال تربیتی، توجه به ارزش های دینی و انسانی، رشد و تکامل انسانی، معرفت و شناخت در تربیت، عمل با تفکرو عقلانیت، توجه به بهداشت و سلامت جسم و روان، یاری به خلق خدا و مهربانی، انتخاب آگاهانه و اختیاری، اراده و عدم اجبار، شکوفایی فطرت الهی و پرورش انسان متعادل از اهم بایسته های تربیت اسلامی است. |
کلیدواژه ها |
تربیت اسلامی ، سند تحول ، تفکر، شهید مطهری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |