معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و مقایسه آن با معلم در مکاتب فلسفی دیگر
کد مقاله : 1436-PHTEZN
نویسندگان
مریم نصراصفهانی *1، مینا نصراصفهانی1، حسین ابراهیمی2
1آموزگار ابتدایی
2معاون پرورشی
چکیده مقاله
این مقاله کوششی در جهت بررسی تعریف و نقش معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مقایسه آن با معلم و نقش وی از منظر مکاتب فلسفی کلاسیک و مدرن است. هدف اصلی تعیین مولفه‌هایی از تعریف معلم در تربیت و تطبیق آن با معلم در مکاتب دیگر است. پژوهش حاضر از روش‌شناسی کیفی بهره برده است. رویکرد پژوهش توصیفی – تفسیری بوده و گردآوری داده‌ها، به روش بررسی اسناد و مدارک انجام شده است. طبق یافته‌های پژوهش، در سند تحول بنیادین، معلم با سه مضمون اصلی «معلم‌محوری»، «نقش الگویی معلم»، «شایستگی‌های معلمی» تعریف می‌شود. «معلم‌محوری» رابطه معلم و شاگرد را تعریف می‌کند؛ «نقش الگویی معلم» برای ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ و مولفه‌های فرهنگی و هویتی جامعه به کار رفته است؛ و «شایستگی‌‌های معلمی»، صلاحیت‌های حرفه‌ای «شایستگی‌های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، حرفه‌ای، و تخصصی» در جذب، تربیت و نظام رتبه‌بندی معلمان است. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد که تعریف معلم و نقش وی، در سند تحول بنیادین، مطابق با مبانی انسان‌شناسانه اسلامی است و با نقش معلم در مکاتب فلسفی دیگر متفاوت است.
کلیدواژه ها
معلم‌محوری، شایستگی‌‌های معلمی، نقش الگویی معلم، مکاتب فلسفی غرب، سند تحول بنیادین.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی