ماهیت هوش مصنوعی و نقش آن در تربیت معلمان
کد مقاله : 1435-PHTEZN
نویسندگان
مولود سعوه *1، حمید احمدی هدایت2
1مدرس دانشگاه بوعلی سینا همدان
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی ماهیت هوش مصنوعی و نقش آن در تربیت معلمان انجام شده است. برای دستیابی به این هدف ابتدا ماهیت هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت که در آن موضوعاتی مانند ملاحظات اخلاقی هوش مصنوعی، تاثیرات اجتماعی استفاده از هوش مصنوعی، مسائل حقوقی و قانونی مرتبط با هوش مصنوعی در کانون توجه قرار گرفت. سپس در پاسخ به اینکه هوش مصنوعی چه نقشی می‌تواند در ارتقای مهارت‌ها و دانش معلمان در آینده داشته باشد به مباحثی نظیر ارتقای روش‌های آموزشی، بهبود ارتباط معلم و دانش‌آموز، شخصی سازی آموزش، ارتقاء مهارت‌های تدریس، افزایش بهره‌وری و کارایی، طراحی روش‌های نوین برای آموزش، ارتقای کیفیت آموزش، و بهبود ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان پرداخته شد. همچنین به نقش هوش مصنوعی در ارزیابی عملکرد معلمان که این کار را بدون سوگیری انجام داده و از نظر زمان و هزینه مقرون به صرفه بوده و داده ها را به خوبی تحلیل ونتایج دقیقی ارائه می دهد از جمله مزایای هوش مصنوعی در این امر برشمرده شده و در نهایت پیشنهاداتی برای توسعه و کاربست هوش مصنوعی در تربیت معلم ایران برای سیاستگذران ارائه شد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، تحولات آینده، تربیت معلم، فلسفه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی