تربیت معلم در فضای «پساانتقادی»؛ بررسی نظریات پساانتقادی فیلیپ وکسلر به عنوان فلسفه زیربنایی تربیت معلم |
کد مقاله : 1434-PHTEZN (R1) |
نویسندگان |
حمداله محمدی *1، روح الله مظفری پور2 1استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان زنجان 2استادیار علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
مکتب تربیتی «پساانتقادی» فیلیپ وکسلر گرایشی در تعلیم و تربیت است که سعی دارد تا از طرفی به نقد گرایش ساختارگرا و پساساختارگرای موجود در تعلیم و تربیت انتقادی میپردازد، و از طرف دیگر دیدگاهی ایجابی در باب تعلیم و تربیت ارائه میدهد. وکسلر همانند مایکل پولانی، به نقد از تقدس زدایی در تعلیم و تربیت مدرن میپردازد و خواهان «احیای تقدس» در علوم اجتماعی و تربیتی است. او معتقد است که تعلیم و تربیت پستمدرن نیز همانند مدرنیسم در تحقق «هستی بهینه» ناتوان بوده است. به زعم وکسلر راه درمان از خودبیگانگی در دنیای سرمایهداری امروز، ایجاد یکپارچگی در شخصیت افراد از طریق احیای معنویت حاصل از سنن دینی و معنوی است. در منظر فلسفه پساانتقادی وکسلر، معلم باید دارای روح خلاق و شخصیت یکپارچه باشد و این امر باید در تربیت معلم مورد توجه جدی قرار گیرد. گرچه این گرایش تربیتی از دهة 1990 مطرح شده است ولی نسبت به دیگر گرایشهای تربیتی توجه کمتری به آن شده است. لذا پژوهش حاضر بر آن است تا با بهرهگیری از روش «تحلیل ساختار مفهوم» به تحلیل مکتب تربیتی پسا انتقادی و تأثیر آن بر تعلیم و تربیت بپردازد. |
کلیدواژه ها |
مکتب پساانتقادی، تعلیم و تربیت انتقادی، فیلیپ وکسلر، تربیت معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |