واکاوی فلسفی منافع ملی در حقوق اساسی با تأکید بر نظام تعلیم و تربیت |
کد مقاله : 1433-PHTEZN |
نویسندگان |
حمید جعفریان یسار *1، محمدعلی زارعی2، محمد پناهی پاکیزه3 1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنیگان قم 2کارشناس مسوول حراست پردیس شهید سلیمانی قم 3سرپرست شبانهروزی پردیس شهید سلیمانی قم |
چکیده مقاله |
در نظامهای دموکراتیک، منافع ملی در یک رابطه سیاسی میان مردم و دولت و از طرق رسمی و غیر رسمی قابل احراز بوده و دولت هیچ ادعایی در مورد تعریف منافع ملی ندارد زیرا نظام نمایندگی در شکل و محتوا مستقر است. هدف این مطالعه واکاوی فلسفی منافع ملی در حقوق اساسی با تأکید بر نظام تعلیم و تربیت بود. این مطالعه به روش کتابخانهای و با مراجعه به متن قانون اساسی شکل گرفته است. مهمترین یافتههای این پژوهش عبارتند از؛ در نظام جمهوری اسلامی ایران و مطابق اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول اول، ششم و پنجاه و ششم، حاکمیت مطلق مردم بر سرنوشت خویش مورد تأکید قرار گرفته و بر همین اساس، تعریف منافع ملی از درون نظام انتخاباتی و سایر حقوق و آزادیهای سیاسی مردم شکل میگیرد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از ظرفیتهای قابل توجهی در استقرار حاکمیت مردم و سپردن حق تعیین سرنوشت به دست ملت برخوردار است و تعریف منافع ملی از سوی مردم، به عنوان یکی از روشهای موثر حاکمیت مردم، مورد تأکید قانونگذار است. بدین طریق استدلال میشود که افکار عمومی از طریق مشارکت سیاسی و بیشتر نظام نمایندگی در تعیین نهادهای تعیینکننده منافع ملی به طور غیرمستقیم در تعریف منافع ملی اثرگذار است. در بررسی فلسفی میتوان رد پای تعلیم و تربیت را در اصول بیان شده مانند اصل سرنوشت، نظام انتخاباتی و آزادیهای سیاسی مردم مشاهده کرد. |
کلیدواژه ها |
منافع ملی، حقوق اساسی، نظام تربیتی، قانون اساسی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |