واکاوی فلسفی منافع ملی در حقوق اساسی با تأکید بر نظام تعلیم و تربیت
کد مقاله : 1433-PHTEZN
نویسندگان
حمید جعفریان یسار *1، محمدعلی زارعی2، محمد پناهی پاکیزه3
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنیگان قم
2کارشناس مسوول حراست پردیس شهید سلیمانی قم
3سرپرست شبانه‌روزی پردیس شهید سلیمانی قم
چکیده مقاله
در نظام‌های دموکراتیک، منافع ملی در یک رابطه سیاسی میان مردم و دولت و از طرق رسمی و غیر رسمی قابل احراز بوده و دولت هیچ ادعایی در مورد تعریف منافع ملی ندارد زیرا نظام نمایندگی در شکل و محتوا مستقر است. هدف این مطالعه واکاوی فلسفی منافع ملی در حقوق اساسی با تأکید بر نظام تعلیم و تربیت بود. این مطالعه به روش کتاب‌خانه‌ای و با مراجعه به متن قانون اساسی شکل گرفته است. مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش عبارتند از؛ در نظام جمهوری اسلامی ایران و مطابق اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول اول، ششم و پنجاه و ششم، حاکمیت مطلق مردم بر سرنوشت خویش مورد تأکید قرار گرفته و بر همین اساس، تعریف منافع ملی از درون نظام انتخاباتی و سایر حقوق و آزادی‌های سیاسی مردم شکل می‌گیرد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های قابل توجهی در استقرار حاکمیت مردم و سپردن حق تعیین سرنوشت به دست ملت برخوردار است و تعریف منافع ملی از سوی مردم، به عنوان یکی از روش‌های موثر حاکمیت مردم، مورد تأکید قانون‌گذار است. بدین طریق استدلال می‌شود که افکار عمومی از طریق مشارکت سیاسی و بیشتر نظام نمایندگی در تعیین نهادهای تعیین‌کننده منافع ملی به ‌طور غیرمستقیم در تعریف منافع ملی اثرگذار است. در بررسی فلسفی می‌توان رد پای تعلیم و تربیت را در اصول بیان شده مانند اصل سرنوشت، نظام انتخاباتی و آزادی‌های سیاسی مردم مشاهده کرد.
کلیدواژه ها
منافع ملی، حقوق اساسی، نظام تربیتی، قانون اساسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر