مفهوم‌پردازی مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان: پدیدارشناسی
کد مقاله : 1432-PHTEZN
نویسندگان
سعید رومانی *1، مرضیه کرنوکر2
1استادیارگروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران.
2دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه لرستان/آموزش‌وپرورش، لرستان، دورود، دوره ابتدایی.
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با رویکرد تفسیری و راهبرد پدیدارشناسی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر مهارت تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویانی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1402-1401 در دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی خرم‌آباد مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه گیری ابتدا هدفمند سپس از نوع گلوله برفی بود. حجم نمونه با مینا قرار دادن اشباع نظری 15 نفر تعیین شد. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و با روش کدگذاری موضوعی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، 79 کد باز تعیین شد و با استفاده از فرایند بازبینی مقوله‌ها، مضامین محتوایی 3 عامل اصلی، به همراه 8 زیر مقوله شناسایی شدند. نتایج نشان داد که الزامات شخصی (بعد شناختی، عاطفی و رفتاری)، الزامات کلاسی (نحوه تدریس، جو کلاسی و ارزشیابی) و الزامات دانشگاهی (برنامه‌ها و راهبردها و امکانات) از عوامل مؤثر بر مهارت تفکر انتقادی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است.
کلیدواژه ها
تفکر انتقادی، دانشجویان، دانشگاه فرهنگیان، پدیدارشناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی