باورهای معرفت شناختی در کلاس درس
کد مقاله : 1429-PHTEZN
نویسندگان
علی اقبالی *1، حسین واحدی2
1گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2گروه روان شناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
باورهای معرفت شناختی نیز منعکس کننده باورهای فرد در مورد ماهیت دانش و دانستن است و به ساختن دیدگاه‌های مربوط به تعریف، شکل‌گیری و یادگیری دانش کمک می‌کند و در عین حال، امکان ارزیابی دیدگاه‌های افراد را فراهم می‌کند. هدف این پژوهش، شناسایی اهمیت و جایگاه باورهای معرفت شناختی در آموزش و یادگیری بود. روش این مطالعه، توصیفی- تحلیلی بود. بدین منظور از طریق مطالعه مقاله‌های منتشر شده به زبان انگلیسی و با اندیشه ورزی بر روی آن ها، اطلاعات لازم در مورد متغیرهای پژوهش به دست آمد. برای دست‌یابی به مقالات مرتبط با موضوع، ابتدا پایگاه‌های اطلاعاتی Google Scholar، academia.edu، researchgate.net با کلید واژه‌های education»، «epistemology»، «Epistemological beliefs»، «epistemological knowledge » جستجو شد. نتایج نشان داد که باورهای معرفت شناختی معلمان به فرآیند یادگیری مرتبط بوده و بر شیوه های آموزشی و نیز بر باورهای فراگیران در مورد مفاهیم یادگیری، درک دانش و عملکرد یادگیری آنها تأثیر می گذارد. همچنین، باورهای معرفت‌شناختی و راهبردهای یادگیری بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند.
کلیدواژه ها
باورهای معرفت شناختی، شناخت معرفتی، یاددهی- یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی