بررسی راهکارهای تقویت تفکر انتقادی در جهت اهداف آموزش فلسفه به کودکان؛ تجربه ای از اثربخشی سه راهکار آموزشی |
کد مقاله : 1426-PHTEZN |
نویسندگان |
سمانه شفیعی *1، روح اله مظفری پور2 1آموزش و پروش/ دانشگاه شهید بهشتی 2استادیار علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
تفکر انتقادی به عنوان یکی از شاخصه های آموزش فلسفه به کودکان (فبک) نقش مهمی در رشد شناختی و مغز کودک دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سه راهکار بر بهبود تفکر نقادانه و مهارت نقادی دانش آموزان است. سه راهکار در حوزهی مهارت های چهارگانه خواندن، نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن، در طول سال تحصیلی اجرا شد؛ شامل آموزش نقد با زبان کودکانه با هدف تربیت دانش آموز نقاد نسبت به آنچه می شنود و می گوید، فعالیت کتاب خوان برتر با هدف تربیت دانشآموز نقاد نسبت به آنچه می خواند و فعالیت آموزش ارجاع دهی به زبان کودکانه با هدف تربیت دانش آموز نقاد نسبت به آنچه می نویسد. داده ها از راه مشاهده مستقیم در طول اجرای راهکارها و مصاحبه ژرف نیمه ساختاریافته جمعآوری، سپس نگاشته و به روش تفسیری تحلیل شدند. تفکر نقادانه دانش آموزان در پنج محور ارزشیابی، استنباط، تحلیل، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که اجرای راهکارها تاثیر معناداری در پروش تفکر نقادانه دانش آموزان در هر یک از پنج محور تفکر انتقادی و در راستای فبک داشته است. |
کلیدواژه ها |
تفکر انتقادی، دانش آموز نقاد، آموزش فلسفه به کودکان(فبک)، مهارتهای چهارگانه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |