توجه به هویت در دیدگاه امام خمینی(ره) و کتاب روش آموزش مطالعات اجتماعی؛ شباهتها و تفاوتها |
کد مقاله : 1421-PHTEZN (R1) |
نویسندگان |
حسین احمدی *1، فرزانه اله ویردی2 1استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
توجه به آموزههای دینی مخصوصاً ایدههای امام خمینی (ره) را میتوان یکی از منابع اصلی مقابله با بحران هویت مبتلابه جامعه کنونی ایران دانست که بخشی از آن وظیفه نظام تعلیموتربیت بهویژه نظام تربیتمعلم برای تربیت نیروهای واجد شرایط جهت بهبود فرآیند هویتبخشی است. تامین و تدریس محتوای مناسب یکی از شاخصههای تربیتی مذکور محسوب میشود. هدف این مطالعه، کنکاشی برای پاسخ به این سؤال است که محتوای کتاب مرجع آموزش مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی مورداستفاده در دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان تا چه حدی بر اساس چارچوب فکری امام خمینی(ره) در زمینه هویت دینی تدوین گردیده است؟ روش مطالعه تحلیل محتوای اسنادی بوده و نگارندگان پس از اشاره مختصر به دیدگاه امام در مورد هویت به محتوای کتاب پرداخته و با استفاده از روش کدگذاری مفاهیم هویت، ملی و دینی را از نظر چگونگی استفاده موردتوجه قرار داده و بر اساس کدگذاری باز و انتخابی مرور و طبقهبندی کردهاند. اعتبار و قابلیت اعتماد دادهها با مرور مجدد و بازخوانی متن توسط محققان تامین شده است. یافتههای مطالعه نشان میدهند بخش مهمی از محتوای کتاب به هویت از دریچه ملی توجه نموده و اولویت مؤلفان کتاب با چارچوب فکری امام خمینی(ره) تا حدی سازگاری دارد؛ زیرا ایشان اصل را بر هویت اسلامی قرار داده و هویت ملی را به شرطی که مانع تکوین هویت اسلامی نباشد موردتوجه قرار میدهند. در نهایت پیشنهاد شده تدوین کتب جدیدی هم در حوزه تربیتمعلم مطالعات اجتماعی و هم در مدارس ابتدایی مبتنی بر توجه به ایدههای بنیانگذار انقلاب اسلامی مدنظر مسئولین قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
هویت دینی، آموزش مطالعات اجتماعی، امام خمینی (ره)، تربیتمعلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |