صلاحیتهای حرفهای معلمان در محیط آموزش مجازی |
کد مقاله : 1420-PHTEZN |
نویسندگان |
فرامرز محمدی پویا *1، اعظم رضایی کرامت2 1عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا 2کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه بوعلی سینا |
چکیده مقاله |
در بنیانگذاری نظامهای تربیتی معلم بنیان اصلی است که رسالت خطیر تربیت دانشآموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی به عهده دارد. صلاحیت معلمان به توانایی در کفایت تامین خواستها و مقتضیات حرفهای تدریس با بهکارگیری مجموعه یکپارچه از دانش، مهارت و نگرش گفته میشود به گونهای که این مجموعه در عملکرد معلم تجلی یابد. بر همین پایه سیستمهای آموزشی پیشرو در دهههای اخیر به استانداردسازی نیروهای آموزشی پرداختهاند. تغییر بخشی جداییناپذیر از دنیای امروز است. در عصر حاضر که عصر دانش نامیده می شود، سازمانهای آموزشی با محیطهایی مواجه میشوند که روز به روز پویاتر و چالش-برانگیزتر میشوند و معلمان یکی از متغیرهایی هستند که برای بهبود سیستمهای آموزشی باید تغییر کنند. در دهه اخیر با رشد و توسعه فناوریهای آموزشی توجه به صلاحیتهای حرفهای معلمان جهت فعالیت در محیط آموزش مجازی جزء ضروریات نظام آموزش و پرورش محسوب میشود. در این راستا سازمانهای آموزشی میبایست در جهت توسعه و اجرای الزامات حرفهای مبتنی بر عملکرد معلمان جهت فعالیت در محیط آموزش مجازی تلاش کنند. بنابراین، توسعه حرفهای معلمان یکی از موضوعاتی است که هم معلمان و هم دانشجو معلمان به آن نیاز دارند؛ لذا نیاز است به منظور مشارکت موثر در عصر دیجیتال صلاحیتهای حرفهی معلمان جهت اجرای آموزش مجازی توسعه یابد. از جمله مهمترین صلاحیتهای حرفهای معلمان جهت اجرای آموزش مجازی می-توان به : صلاحیت علمی ـ آموزشی، صلاحیت پداگوژیکی، صلاحیت اخلاقی و صلاحیت دیجیتالی اشاره کرد. |
کلیدواژه ها |
صلاحیت حرفهای، معلمان، آموزش مجازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |