نقش فلسفه ذهن بر رابطه معلم و فراگیران- |
کد مقاله : 1415-PHTEZN |
نویسندگان |
ابوسعید داورپناه، سجاد سالارنیک *، سید مبین سجادی دانشگاه سیستان و بلوچستان |
چکیده مقاله |
مهمترین هدف نظامهای آموزشی در عصر حاضر، آموزش " چگونه فکر کردن " به دانش آموزان است و در این جهت ، قبل از هر چیز، معلمان باید از تفکری صحیح، منطقی و خلاق برخوردار باشند. اگر قرار است معلمان چگونه فکر کردن را به دانش آموزان بیاموزند، بدیهی است که خود باید از تواناییهای فکری پیشنیاز برخوردار باشند.هدف اصلی این پژوهش که از نوع توصیفی – تحلیلی است ؛ تبیین چیستی و چگونگی فلسفه ذهن و پیامدهای آن در فرایند تدریس معلمان می باشد. برای دستیابی به این هدف نخست ضمن تبیین ویژگی های حرفه معلمی، نیازمندی او به ژرف اندیشی و ذهنیت فلسفی مورد تأکید قرار گرفت. سپس تلاش شد با فراهم آوردن زمینه ای برای نزدیکی به فهم چیستی فلسفه، مؤلفه های فلسفه ورزی از جمله تحیر یا شگفت زدگی، تردید منطقی یا شک روشمند، پرسشگری، وابستگی تاریخی، استدلال ورزی، نقادی تحلیل فلسفی، فراخ اندیشی یا گشودگی، خیال ورزی مورد بازشناسی و تبیین قرار گیرند در پایان نقش و پیامد این مؤلفه ها در فرایند یاددهی- یادگیری معلمان در عمل مشخص شد به طور کلی براساس نتایج حاصل از این پژوهش، به نظر می رسد معلمان برخوردار از توانایی ذهنیت فلسفی بتوانند در جامعه پیشرو امروز، نقش و رسالت معلمی خود را به مراتب بهتر انجام دهند. |
کلیدواژه ها |
فلسفه ذهن ، تعلیم و تربیت، معلم ، فراگیران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |