بررسی الگوی «تعلیم و تربیت انتقادی» برای تربیت معلم با تاکید بر آرای هنری ژیرو
کد مقاله : 1411-PHTEZN
نویسندگان
حمداله محمدی *، حسین کریمی
استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان زنجان
چکیده مقاله
هنری ژیرو معلمان را روشنفکران تحول آفرین می‌داند و معتقد است که معلمان دارای نقش سیاسی و اخلاقی مهمی هستند و وظیفه دارند تا برای تحقق دموکراسی و جامعة مدنی پویا تلاش کنند. آن‌ها باید اهداف، محتوا، روش‌ها و فناوری‌های تدریس را به سوال بکشند و با نگاهی انتقادی به آن بنگرند. معلمان باید پدیده‌های اجتماعی را در سطح جهانی به انتقاد بگذارند و علایق و ایدئولوژی‌های زیرین آن را کشف کنند. آنها باید با پرورش دانش‌آموزان به عنوان شهروندان انتقادی، زمینه را برای تحقق دموکراسی واقعی مهیا سازند. این یکی از رسالتهای مهم معلم در مقابله با گسترش فرهنگ نظام سلطه و پدیده‌هایی مانند مصرف‌گرایی است. ژیرو معتقد است که معلمان یکی از منابع مقاومت در برابر بازتولید نظام سلطه در تعلیم و تربیت هستند و می‌توانند با ایجاد آگاهی عمومی، نظام سلطه را به نقد بکشند. معلمان همچنین باید از مطالعات فرهنگی و سواد سیاسی غنی برخوردار باشند و تفاوت‌ها فرهنگی را مطالعه کنند و در کلاس خود به آن توجه کنند. آن‌ها باید فرصتی برای همة دانش آموزان ایجاد کنند تا بتوانند فرهنگ و تاریخ بومی خود را در کلاس درس به گفت و گو بگذارند و از این طریق تدریس را به زندگی و فرهنگ خود ارتباط دهند. این پژوهش در پی آن است تا ابتدا نظریة «معلمان به عنوان روشنفکران تحول‌آفرین» را از دیدگاه هنری ژیرو مورد تحلیل قرار دهد و سپس به نقد آن بپردازد. برای رسیدن به این هدف از روش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شده است.
کلیدواژه ها
تعلیم و تربیت انتقادی، هنری ژیرو، معلمان به عنوان روشنفکران، تربیت معلم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی