تجارب اساتید دانشگاه فرهنگیان از چشم اندازها و چالش های فلسفی پیش رو در تربیت معلم: یک پژوهش کیفی
کد مقاله : 1407-PHTEZN
نویسندگان
فاطمه مردان اربط *
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
تربیت معلم یکی از بنیان‌های حیاتی در عرصه آموزش و پرورش است که تحت تأثیر چشم‌اندازها و چالش‌های فلسفی، توسعه یافته و تکامل می‌یابد. از این رو این مطالعه به بررسی تجارب اساتید دانشگاه فرهنگیان درباره چشم اندازها و چالش های فلسفی پیش رو در تربیت معلم می‌پردازد. روش انجام این پژوهش از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی بوده است. نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب گردیدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع داده ها (15) نفر ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و ژرف‌نگر گردآوری گردید و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت(1995) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 9 مضمون اصلی از یافته ها استخراج گردید که عبارتند از: ارتقاء فرآیند تربیت معلم از طریق چشم‌اندازهای فلسفی، هماهنگی نگرش‌های فلسفی در تربیت معلم با نیازهای عملی و واقعی آموزش در مدارس، تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی بر فلسفه تربیت معلم، نقش تکنولوژی و نوآوری در تربیت معلم از دیدگاه فلسفی، اهمیت تفکر انتقادی و فلسفه در تربیت معلم، ارزیابی فلسفی برنامه‌های آموزشی تربیت معلم، نقش پژوهش‌های فلسفی در توسعه تربیت معلم، تعامل بین فلسفه‌های تربیتی و سیاست‌های آموزشی، چالش‌های فلسفی در تربیت معلم: موانع و راهکارها. نتایج این بررسی تاکید می‌کند که توجه به چشم‌اندازها و چالش‌های فلسفی در تربیت معلم، ارتقاء مفاهیم و فرآیندهای آموزشی را به سمت بهبود و کیفیت بالاتر هدایت می‌نماید.
کلیدواژه ها
تجارب اساتید، چالش های فلسفی، تربیت معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی