نقش رشته و مدرک تحصیلی در تدوین فلسفه تربیتی معلمان دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1405-PHTEZN |
نویسندگان |
حمید جعفریان یسار *1، فرزانه جعفریانی یسار2 1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنیگان قم 2آموزگار آموزش و پرورش ناحیه ۲ قم |
چکیده مقاله |
مقدمه: معلمان قشر متفکری از جامعهاند که میتوانند، چرخه تفکر در جامعه را مدیریت کنند. بنابراین، معلمان در حرفه خود، به تدوین و تبیین فلسفه تربیتی نیاز دارند. به عبارت دیگر هر معلمی باید برای خود نوعی فلسفه تربیتی مشخص نماید که چراغ راه معلم در فرآیند تعلیم و تربیت خواهد بود. هدف این مقاله نقش رشته و مدرک تحصیلی در تدوین فلسفه تربیتی معلمان دوره ابتدایی شهر قم بود. روششناسی: این مقاله به روش توصیفی ـ پیمایشی با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته با طیف لیکرتی در بین معلمان دوره ابتدایی شهر قم انجام شد. یافتهها: 1)معلمان زن، 67 درصد و معلمان مرد، 61 درصد، دارای فلسفه تربیتی مشخصی هستند. 2)معلمان رشته غیر فلسفه تعلیم و تربیت، 57 درصد و معلمان رشته فلسفه تعلیم و تربیت، 72 درصد، دارای فلسفه تربیتی مشخصی هستند. 3)معلمان دارای فوق لیسانس، 63 درصد و معلمان دارای دکترای تخصصی، 90 درصد، دارای فلسفه تربیتی مشخصی هستند. 4)بین فلسفه تربیتی معلمان با رشته تحصیلی آنان، 72/0 رابطه معناداری وجود دارد. 5)بین فلسفه تربیتی معلمان با درجه تحصیلات آنان، 47/0 رابطه معناداری وجود دارد. 6)بین فلسفه تربیتی معلمان و جنسیت آنان، 26/0 رابطه عکس وجود دارد. نتیجهگیری: ضرورت دارد که معلمان برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت، دارای فلسفه تربیتی مشخصی باشند. برای رسیدن به این هدف؛ اولاً معلمان باید دارای فلسفه تربیتی روشنی در تعلیم وتربیت باشند و ثانیاً برای احراز چنین صلاحیتی یا باید رشته فلسفه تعلیم و تربیت را دنبال و یا واحدهایی مرتبط با فلسفه تعلیم و تربیت را بگذرانند. |
کلیدواژه ها |
فلسفه تربیتی، معلمان، دوره ابتدایی، رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |